Blomkålsuppe med blåmuggost og stekte epler

Dette her med suppeposer har jeg ikke helt skjønt. Særlig ikke der du gjør det til din egen ved å tilsette litt av hist og pist.
Blomkålsuppa blir ekstra god med blomkål, lissom! Da synes jeg i grunnen det er like enkelt å lage suppa selv, med blomkål. For selvsagt er det blomkål i blomkålsuppe! Og jeg får bruke min beste venn, stavmikseren. Uunnværlig på mitt kjøkken. Og brukbar til så mangt. Litt som blomkål...

Det er ikke det at jeg har noe i mot å tilsette suppa noe. Men kanskje noe annet enn suppenavnet skulle tilsi. Altså, ikke mer blomkål i blomkålsuppa. Men heller litt stekt bacon, kjøtt, fisk, eller har du egentlig prøvd med ost? Blåmuggost.

Jeg satt med en liten rest Vismann fra Tingvoll jeg da, og da ble det suppe. Blomkålsuppe. Lagd fra grunnen. Og med ost på. Og stekte epler. Er det høst, så er det høst. Digg det!
Blomkålsuppe
2 blomkålhoder
3 mellomstore poteter
2 gule løk
1 selleristang
4 hvitløksfedd
1 ss hakket, frisk timian  3 ss olivenolje
1,5 liter grønnsakskraft eller kyllingkraft 

Frisk timian
Blåmuggost
1-2 eple, gjerne de gode norske på høsten 

Ha olje i en dyp kjele. Gi hvitløk, løk og selleri en omgang så de blir myke og medgjørlige. Ha gjerne i litt frisk timian også. Eller en knivsodd med tørr timian om det er det du har. Bruker du tørkede framfor friske urter må mengden halveres.

Ha i biter med blomkål og poteter. Du kan godt bruke hele blomkålen. De grønne bladene og alt. Det er både spiselig, og setter masse god smak på suppa. Det er fint om bitene er omtrent like store, så har de samme koketid.

Hell over varm grønnsakskraft, og la det få koke i 15-20 minutter til kål og potet er møre. Bruk en stavmikser for å jevne suppa.

Ønsker du en mildere suppe kan du erstatte noe av vannet med melk eller fløte.

Det er heller ikke strengt tatt sånn at du må bruke potet og stangselleri heller. Poteten bidrar med litt stivelse. Stangsellerien danner litt av det vi kaller soffrito, eller smaksgrunnlaget når vi lager risotto. Og et skikkelig smaksgrunnlaget kan være fint i de enkleste suppene også. Her da med løk, hvitløk og selleri. Men strengt tatt trenger du bare blomkål i blomkålsuppe.

Eplet skjærer du i skiver eller biter, og steker med litt smør i panna. 

Før servering topper du suppa med å sprinkle litt olje, ha over stekte eplebiter,  og litt timian. Og glem for all del ikke osten. Gode biter på toppen. Eller, for de ivrigste, rørt inn i suppa, med litt ekstra på toppen.  

Velbekomme! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør