Chili con carne med mørk sjokolade

Når de står og tilbyr smaksprøver på nye produkt i butikkene, får jeg nesten aldri tilbud om å smake. Jeg fikk en smaksprøve på en eller annen måltidserstatter en gang. Den smakte sagmugg og vokste over alle sine breddegrader mens jeg forsøkte å svelge unna.
Jeg har nok mer tro på ett variert kosthold som dekker litt av hvert. Litt smak. Litt for øye. Karbohydrater og fett i skjønn forening. Og putter gjerne både alkohol, lakris eller sjokolade i maten. Og på en eller annen måte tror jeg det gjør meg til ett blidere menneske enn hvis jeg skulle gå rundt og passe meg for bestemte matvarer hele tiden. Alt til sin tid, sier nå jeg. Og krydrer gjerne maten.

Over der, i Mexico, der chili con carne bor med taco og nachos, er sjokolade, eller kakao ett helt gjengs krydder. Og chili med sjokolade gikk sin seiersgang over landet her også for ett par år siden. Har du ikke forsøkt det, er det på tide. En herlig sødme med det sterke. Og absolutt lovlig. Både i adventstid og annen tid.

Chili con Carne med mørk sjokolade
400 g karbonadedeig eller kjøttdeig
1 gul løk
2 bokser med bønner, f.eks kidney, blackeye og/eller butterbeans
1 boks hakkede tomater
5 fedd hvitløk
1  pølse, f.eks chorizo eller en spekepølse
4-5 ruter mørk sjokolade med minst 70% kakaoinnhold
1 frisk chili  1/2 ts kummin
1/2 ts ingefær
1/2 ts røkt paprikapulver
1/4 ts kardemomme
1/4 ts pepper
1/4 ts salt
Litt chiliolje etter smak

Hakk hvitløk og løk. Stek blankt i litt olje i en stor kjele. Ha i kjøtt eller kjøttdeig, og brun dette sammen med løken. Ha i krydder så det får sette seg sammen med kjøttet.

Sil av to bokser bønner av valgfri type. Ha over i kjelen sammen med en boks med tomater. Ha i sjokoladebitene, og hakket pølse. Det trenger ikke være chorizo for så vidt. Jeg har nettoppp vært på ett julemarked og funnet en god spekepølse. Jeg bruker like gjerne den. Juster bare chilimengden etter pølserype. Chorizo er ganske sterk. Min spekepølse av rein var langt mildere.

La gryta få koke i minst en time. Den er ekstra god om du gjør den i stand dagen før. Men det er jo ikke alltid en rekker å tenke ut sånt helt på forhånd..

Smak til med chiliolje, eller sett den fram på bordet så kan folket selv bestemme styrken på sin porsjon.

Server for eksempel med sprø tortillachips, rømme og jalapalenos.
Eller en potetmos.

Tortillachips kan du lage ved å bruke ferdige tortilla lefser som du pensler med litt krydder og olje. Eller du kan ta hele operasjonen selv. Ett must på vår taco fredag, og vel verdt en påminnelse.

Tortillachips 
1 glass vann
1 ss olivenolje
1 egg
2 dl hvetemel
1/2 dl maismel
Salt

De lages litt på slump.. Og har du ikke maismel kan du bruke mer hvete. Jeg rører i alle fall til en jevn røre som ligner litt på pannekakerøre. 

Tortillaene steker jeg i stekepanne med olje. Deretter har jeg dem over på ett stekebrett. 

Jeg lager en blanding av cirka 0,5 dl olivenolje, 1 ts paprikapulver og 1/2 ts chillipulver. Sånn omtrent. Dette pensles på ene siden av disse pannekakelefsene. Så snus de. Og på andre siden har jeg på litt maldonsalt. 

Bruk pizzahjul eller en kniv og skjær trekanter. 

Inn i stekeovnen med grillelement. 250 grader. Helt øverst så de får svi seg litt. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør