Spicy gulrotsuppe

Da jeg våknet i morges var halsen litt sånn sandpapiraktig, og jeg fikk problemer med å få i meg kaffen til frokost. Ikke en helt ideell innledning på uka.
Men jeg kommer ikke unna det faktum at det er høst i luften, uansett hvor mye jeg insisterer på å gå sokkeløs i sandalene. Og med høst, blir det tid for suppe. Og med et snev av halsbetennelse, øsnket jeg meg noe spicy. Noe med godt med chili, ingefør og hvitløk som kunne gjøre underverker.

Valget falt på en gulrotsuppe. En suppe mange ofte føler kan bli litt søt, men jeg garanterer at denne varianten ikke er det.
Spicy gulrotsuppe til 2
8-9 renskede gulrøtter, cirka 600 g
2 fedd hvitløk
2-3 sjalottlok
2 ts frisk og revet ingefær
2 ts sambal olek
2 stilker sitrongress
6 dl grønnsaksbuljong, eller kraft
1 boks, 4 dl kokosmelk
olivenolje
Frisk lime
Frisk koriander
En neve cashewnøtter
Litt flytende honning

Ha litt rapsolje, eller stekeolje i en dyp kjele. Hakk hvitløk og sjalottløk, og ha det i oljen. La det få surre noen minutter til det er blankt, og løken er mør. Ha i frisk, og gjerne revet ingefær og chili pasta. Jeg har brukt sambal olek. En chilipasta som stammer fra det indonesiske kjøkkenet. Den inneholder selvsagt chili, og litt annet som eddik, rekepasta, mer ingefær, noe sukker og lime. Det er i  det hele tatt med på å gjøre suppa her asiatisk.

Knus også sitrongress om du har. Gjerne også et kaffir lime blad, om du har liggende i fryseren. Det dufter herlig av lime, og er med på å sette smak i suppa. Har du kjøpt en pakke, kan du fryse både sitromgress og kaffir lime blad til neste gang du trenger.

Ha sitrongress i kjelen, og store biter av gulrot. Hell over en god grønnsakskraft, eller buljong. Kyllingkraft kan brukes om du mangler grønnsakskraft.

La det få koke en tjue minutter til alt er mørt. Da fisker du ut sitrongresset, og eventuelt kaffir lime blader. Det er bare trevlete å spise.  Hell over kokosmelk, og jevne suppen med en stavmikser eller blender. Ønsker du en enda finere konsistens kan du sile suppa gjennom et døslag.

I dag er det mandag, meatfree monday, og jeg serverer suppa med noen ristede nøtter og korinader. Men du kan også ha noen biter svinekjøtt, kyllingkjøtt eller reker i suppa.

Ha usalta cashewnøtter, eller andre nøtter og frø, i en tørr panna, og rist de på sterk varme. Ha over litt honning om du ønsker et snev av sødme i suppa.

Server suppa med nøttene, og risle over en god olivenolje og frisk lime. Masse koriander hører til.
Vel bekomme!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør