Nøttebrød

Faren min smurte alltid matpakke til meg. Ei skive med gilost, og ei med nøkkelost. Jeg har aldri vært spesielt begeistret for nøkkelost.
To svette osteskiver, hvorav en fikk lirket pålegget forsiktig t av i håp om at karve smaken ikke hadde gått gjennom og satt seg i brødet. Jeg var ikke store jenta før jeg ba faren min slutte å smøre matpakke, og heller gjorde det selv. Med litt flaks fant jeg en slangeagurk som ble skjært i tjukke skiver å sette hvite vannmerker i osten også. Mens nøkkelosten fikk tørke inn hjemme.

Svette skiver har etterhvert blitt mest til turbruk kanskje. Og brødet får hvile i fred mer og mer. Erstattet av scones og rundstykker i helgefrokosten. Tørt brød egner seg best til krutonger, og ikke til frokost. Men det finnes noen saftigere brød enn andre. I motsetning til brød flest helt uten mel. Men med masse nøtter og frø.
Nøttebrød
500g nøtter og frø
4 egg
1/2 dl olivenolje
en klype maldonsalt

Dette er brød rørt sammen på et par minutter. Ingen gjær. Ikke noe bakepulver. Rett og slett det du har av frø og nøtter rørt sammen med egg og olje. Mitt brød består av solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, chiafrø, kokt quinoa og valnøtter. Du kan bruke mandler, hasselnøtter og annet godt også. Rydd kjøkkenskuffen!

Rør sammen, og ha i en brødform. Stek brødet cirka 50 minutter på 160 grader. Og det er klart.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør