Hvit pizza med nordisk smak av chevre, tunfisk og ramsløk

Jeg tror det var i Sverige. Ganske sikkert egentlig. Eller kanskje det var Tyskland. Det var i alle fall bilkjøring involvert. Men selv en lat aktivitet som å sitte på i en bil, krever mat. Så det ble dags for lunch. Eller middag. Noe midt i mellom muligens. Jeg husker ikke helt. Men jeg husker pizzaen. Den var med tunfisk.
Jeg har vokst opp med min mors pizza med reker. Så det å legge sjømat på pizza, er på ingen måte helt fjernt for meg. Og jeg har både laget ulike sjømat pizzaer, og bestilt og spist andres sjømat pizzaer. Men ingen har helt slått den jeg fikk på grensa til Sverige der. Eller var det Tyskland. Samme det i grunnen.

Med ny ramsløkolje i hus, slo det meg at den godt kunne brukes til pizza. Også, altså. Det er jo en olje som kan brukes til så mangt. Men når sønn i huset ønsket pizza, så skulle nå søren meg ramsløken med, tenkte mor. Og slik ble det. Og med tunfisk til. Slett ikke å forakte.  Veldig godt faktisk. Anbefales å prøve.

En pizzabunn pr person 
som så kan toppes med det en selv ønsker

Topping - sånn for eksempel - og omtrent som jeg ville gjort det selv
Chevre eller Snøfrisk
1 fedd hvitløk
Revet parmesan eller annen fast ost
Rødløk
4 artisjokkhjerter
Grillet paprika eller cherrytomater
Tunfisk i olje
Ansjoser
Oliven Ramsløkolje/pure

Vi trenger selvsagt en pizzabunn. Jeg hadde noen halvstekte i fryseren fra sist gang jeg hadde pizza. Veldig greit når det skal gå litt fort. Og jeg gjentar gjerne oppskriften.

Pizzabunn (8 stykker)
6 dl lunkent vann
1 dl olivenolje
1/4 pakke ferskgjær eller 3g tørrgjær
1 ss sukker
1 kg hvetemel
1ss salt
 Denne er hentet fra Jan Vardøen sin bok Pizza Paradiso.

Bland vann, olje, sukker og gjær i en kjøkkenmaskin. Bruk eltekroken og la den røre sammen massen i tre minutter. Sikt inn mel. Ha i salt og la maskinen elte videre i 15 minutter. Den skal bli myk og smidig. Ikke gi deg med eltinga før du har oppnådd det!

Ha deigen ut på ett melet bakebord. La den ligge der og hvile i 20 minutter.

Del deigen opp i 8 emner. Lag fine boller som du legger på ett stekebrett du har smurt inn med olje. Dekk til brettet med deigbollene med plast. Og la det få stå i tre timer.

Da vil bollene ha doblet størrelsen sin, og er ferdig hevet. Da kjevler du ut bollene til flate leiver. Nå begynner du vel å ane pizza her.

Sett stekeovnen på full guffe. Min når maks 250 grader. Stek en og en bunn i 3 minutter. Da er den halvstekt. Legg på rist. Bruk de du trenger, og frys resten..
Så da var vi kommet til dagens topping. Og jeg har gått for tunfisk. Og chevre. Og glem nå ikke ramsløken.

Smør bunnen med chevre. Jeg har brukt den fra Haukeli som egner seg fint til å smøre litt utover. Eller du kan bruke Snøfrisk. Du kan også ha over litt mer revet ost om du ønsker. Jeg har brukt litt parmesan, i tillegg til geitosten. Smør utover tunfisk. Om du ønsker ansjos som krydder, har du utover små biter av den sammen med tunfisken. Ha over rødløk i ringer. Gode, solide biter med artisjokkhjerter, og gjerne noen biter med grillet paprika.

Grillet paprika lager du ved å sette ovnen på maks, og bruke grillelementet. Legg paprikaen på et stekebrett, eller i en ildfast form. Grill dem i ovnen til skallet er sort og brent. Legg i en plastboks med lokk, en tjue minutter. Deretter er det bare å dra av skallet, og skjære passe biter, eller strimler av paprikaen. Det du ikke bruker, kan du sylte og bruke som pålegg senere. For eksempel på en bruchetta variant.

Har du ikke papirka, kan du for eksempel bruke tomater.

Ha pizzaen i ovnen, 10-12 minutter på 225 grader. Eller om du bruker halvstekte bunner som meg, holder det med en 6 minutter.

Når pizzaen er ferdig stekt, har du over ramsløkolje etter smak og behag. Noen friske ramsløkblader, om du har. Og skikkelig, gode sorte oliven. Og deretter er det bare å lukke øynene, og kjenne på smaken,


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør