Vårlig pai med spinat og laks

Det heter seg at en drar til seters for å gjøre seg fet. Det skjønner jeg ikke noe av.  På setra  må du jobbe for maten! Og det er ikke en  lettvint 9-16 jobb. På Herdalssetra startet det grytidlig da bjellekua snublet i teltbardunen. Sikkert litt før soloppgangstid. Dumme kua hadde jo ikke satt opp skilt om at dyretråkket gikk rett over teltplassen.

Så i det kua kaster seg til side for ikke tryne inn gjennom teltduken og ned i soveposen min kommer hele følget hennes bak, uten å se seg verken til høyre eller venstre. Lang lang rekke med trøtte zombiekuer på tur uten bånd. Hele gjengen snubler seg langt fra elegant over barduner med støttesteg centimeter fra barnehoder, før jeg får trukket ungene etter soveposebunnen ut i forteltet.
Utenfor forsøker en å dirigere trafikken gjennom teltbegyggelsen. Men jeg tror ikke kuer liker å trå i gresset eller bli våte på tærene. De liker derimot mat fra fargerike plastposer. Og de er troendes til innbrudd for å få tak i det. Jeg ante faktisk ikke at kuer kunne åpne glidlåser jeg. Lukke tror jeg ikke de er så nøye på. I det hele tatt tror jeg at jeg tok litt lett på det kapittelet på skolen. Men opp gled glidlåsen i alle fall. Og det var ikke få gloser jeg ikke viste jeg kunne som ble brukt i den noe nye forhandlingssituasjonen for det daglige brød der. Ett par skalker og litt ost senere forsvinner de heldigvis litt sjanglende opp mot setra, og en utmerket etterrett av høy. Uten så mye som ett unnskyld for å ha etterlatt seg flate telt og nedtråkka plugger. Eller takk for maten.

Litt fortumlet av denne noe originale vekkerklokka  tusler jeg til elva, som holder ett par grader,  for litt oppfriskning og kaffevann. Da dukker baktroppen frem. Under bilen. Det yngler av sau! Vilt sugende på eksoseøret! Masse ull og faktisk mye tull på disse sauene vil jeg si. Og forhandlingsrunde to er i gang med en forvirra gjeng sterkt rusa på veisalt og sikkert mangel på søvn. 
 
Da var geitene greiere. Alrighte dyr vil jeg si. De leverte sin melk til karameller, ost og sveler på setra. Snublet lykkelig rundt og tagg skalker med ord som lot seg forstå. Og lot meg beholde kaffen mot en klapp i panna. Mulig jeg hadde plukket opp ett og annet i grålysningen der. De plaget i alle fall ikke andre enn fluene. 

Feit blir en i alle fall ikke når en må slåss for maten sånn. Og slåss om bitene må jeg nærmest gjøre om jeg har chevre i paien også. Den lar seg forsåvidt dele opp for enklere forhandlinger. Chevre og laks er gode venner. Så med dem sammen i en pai er du sikret. Skal du likevel på telttur kan den medbringes i boks. 

Paibunn
125g hvetemel
50g sammalt hvetemel
50g smør eller margarin
75 g youghurt naturell, gresk type

Smuldre smør i melet, og elt inn youghurt i deigen til den er passe fast. Du kan tilsette litt vann, eller mer youghurt om den virker litt tørr. Du kan selvsagt bruke kun fint hvetemel og smør. Eller kombinere hveremel, smør og youghurt. Den litt grovere varianten her er liksom min hverdagsvariant når jeg tror jeg skal være litt sunnere. Dekk til med plast, og la den stå kjølig i kjøleskap i 30 minutter.

Trykk deigen ut i en paiform, eller bruk en kakeform om du ikke har. Den skal dekke godt opp på sidene. Bruk en gaffel og stikk hull i paibunnen. Dette er for at den ikke skal boble og heve seg for mye i bunn. Forstek gjerne bunnen en 10 minutter ved 200 grader i ovnen før du har i fyllet.

Fyll
1 løk
2 poteter
150 g fersk spinat
100 g chevre eller feta
200 g laks
Du kan jo i grunnen fylle en pai med hva du vil. Bacon og blåskimmerost. Feta og spinat. Soltørket tomat og kylling. Tomat og skinke.  Eller som her i dag hvor jeg valgt laks og spinat. Om du vil ha med poteter skjærer du terninger og forkoker de i litt lettsaltet vann, cirka 5 minutter.

Gi løken og spinaten litt blanking i stekepanna også. Stek i litt olje, og hvitløk om du ønsker det. Spinaten skal falle litt sammen, og bli myk og medgjørlig. 

Ha potetene i bunn. Ha over løk og spinat. Deretter laksebiter, og smuldre over chevre eller fetaost.

Eggestand
3 egg
3 dl youghurt naturell, gresk type
salt
pepper
Bland sammen egg, youghurt, litt salt og pepper i en bolle. Dette utgjør en eggestand. Du kan jo også bruke melk eller fløte istedenfor youghurt her. Noen vil også foretrekke å bruke buljong.
Hell eggestanden over fyllet i paibunnen. Pass på at det ikke renner helt over.
 Paien skal steke i cirka 30 minutter på 200 grader. Den er ferdig når den er lett gylden, og eggestanden har satt seg, det vil si stivnet.

Serveres med en lett salat av foreksempel ruccola, asparges, tomat og noen valnøtter eller rista pinjekjerner. Gjerne med litt god olivenolje og balsamico. Enjoy!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør