Hval gravlagt i konjakk med solbærbalsamico

Berlin! Byen som med rette kan kalle seg byen med B.. Første gang jeg var der kom vi med tog gjennom flere passkontroller. Sinte, væpna tollere som stakk hodet ned i soveposen vår og lurte på om vi hadde rent mel der. Tror jeg. Tysken var litt haltende. Passtemplene mange. Og en uke senere falt muren og alle klemte hverandre i steden. 

Nå redusert til bare en storby. Med filmfestival der regissiører kan skape skandale og kaste dritt. Eller gjøre som Myklebust Trading og Innovasjon Norge, lage skandale ved å dele ut smaksprøver  av hvalkjøtt på Internationale Grüne Woche der. Da dukket de sinte tollerne opp igjen som troll i eske, og beslagla alt og hyttet med neve og penn. 
Jeg håper de smakte litt også. Ett par ganger i året ligger M/S Kato ved havn i Ålesund og selger hvalkjøtt. Det er den eneste fangstskuta i Norge. Og de leverer til skandalefirmaet Myklebust Trading på Harøya. Som behandler kjøttet for oss hvalglade her i Norge. Og Japan. Resten av verden mener vist dette er ett udyr. Jeg spiser det gjerne. Og tar med meg en kartong hjem hver gang fangstskuta har landlov. Sånn ellers kan du bruke nett og post. 

Her en dag da jeg først har tint opp hvalkjøtt til middag, og min lille husholdning har gjort unna halvparten med en ponchosaus til, satt jeg med rester. Og da ble det en jo slow food variant av resten. Det ble som skandalekjøttet, gravet.. Vel verdt både venting og vending.
Gravet hval til 4
0,5 kg hvalkjøtt
1 dl sukker
2 dl salt
1 dl konjakk

Smør kjøttet skikkelig godt inn i sukker og salt. Bland det gjerne i en skål, og pass på å dekke kjøttet helt med krydderene. Blandingsforholdet her er smak og behag. Du kan velge 50/50 eller 40/50 litt ettersom hvordan du liker det. Med søtt tilbehør som i denne oppskriften vil jeg likevel gå for mer salt enn sukker. 

Når du skal grave kjøtt eller fisk er det viktig at det har vært fryst i minst to døgn først. Det er som med fisk til sushi. Du skal være sikker på at parasitter og bakterier er borte for å unngå unødvendig smitte. 

Legg kjøttet i en dobbel brødpose, og hell over litt konjakk. Det er vanlig å bruke akevitt til graving, men her ble det altså konjakk som fikk sette smak. Men har du akevitt, ikke konjakk, så bruk nå det. For selve graveprosessen har ikke alkoholen her noe å si. Dette er kun en smakssak. Og du kan fint grave kjøttet med kun sukker og salt. 

Nå må dette få ligge i kjøleskapet. Helst i 3-4 døgn. Størrelse på fisken eller kjøttet er i grunnen det som bestemmer lengden. Ett lite avskjær trenger knapt å døgne. Smak deg fram underveis. Kjøttet må vendes to ganger i døgnet for å sikre jevn graving. Jeg snudde litt på det når jeg åpnet kjøleskapet til frokost, og senere til middag så ble det ett hyggelig lite rituale av det. Greia er at alle deler av kjøttet skal ligge nede i laken. Og du får hilse litt på maten og legge inn ett smil og bønn om vellykket graving. 
Jeg skal likevel innrømme det at posene ble lagt ned i en tett boks for å slippe konjakkeimen hver gang noen åpnet kjøleskapsdøra. Og så var den veldig enkel å vende på. Vinn-vinn til meg. 

Om du ikke skal spise det samme dag du tar kjøttet ut av laken, pakker du det i plastfolie og oppbevarer kaldt. 

Solbærbalsamico 
4 ss solbærsyltetøy 
3 ts balsamico

Bruk en god balsamico. Det er ikke den til en 10 krone. Men vel verdt investeringen. Denne gangen brukte jeg bare noen dråper i litt solbærsyltetøy. Du kan også bruke blåbærsyltetøy. Det er bare det at jeg er så innmari glad i solbær og koker syltetøy av det hver høst for å ha utover vinteren til ymse bruk. 

Uansett hvilket bær du nå velger lar du da denne balsamicoen sette seg med smak og det hele ett par timer i kjøleskapet. Med tanke på hvor lang tid du har brukt på å grave kjøtt her, er de to timene en bagatell. 
Spis med solbærbalsamico som en liten forrett. 

Eller anrett for eksempel på rugbrød med solbærbalsamicoen og noe du finner passende. Jeg hadde timian, pepperrot og granateple denne gangen. Ellers foreslår jeg syltet kantarell, tyttebær, solbær eller blåbær. Kanskje også parmesan. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør