Frisk mangosalsa

I det jeg kikket meg over skulderen i mangel på neste gripetak innen synsvidde, oppdaget jeg mest frisk luft og en tusen meters fallhøyde ned i Øye. Den enkle løsningen å la hodet hvile og bare følge mannen foran viste seg å være noe feilslått.
Riktignok er Øye ett fint sted. Men målet var toppen av Slogen, med retur via Patchellhytta. 

En ekstra hånd gav med de manglende centimeterene til neste grep. Og jeg slappet ikke av ett sekund til før jeg satt med en kaffekopp i hytteveggen til den godeste Patchell. Akkurat det var en tabbe. Det neste jeg husker er at foten min hilser hardt til en stein før de siste syv kilometerne til bilen. 

Jeg trodde tåa brakk. Det var i alle fall godt med blod i skoen kjente jeg. Litt som å vasse i myra med en breiflabb festet til foten med revesaks. Jeg turde i grunnen ikke sjekke nærmere .Og spørsmålet om bæring av meg aldri ble tatt opp til diskusjon. 

En mørkblå tå uten negl og en del blodtap senere kan jeg slå fast at enkle løsninger ikke alltid egner seg til fjells. At det er greit å bruke hodet. Og at negler vokser ut igjen.  Enkle løsninger får jeg heller ty til på kjøkkenet. 
Mangosalsa
1 stor mango
1/2 rødløk
1 liten frisk chilli
1 bunt frisk koriander
1 ss limesaft, gjerne presset av friske lime
1 ss chilliolje
1 ss hvit balsamico

Skjær mango i små biter. Og hakk løken og koriander. Hvis du er redd det blir for sterkt dropper du frisk chilli, eller bytter ut chilliolje med en nøytral olivenolje. Dette er ikke mer hokus pokus enn at du blander sammen alt i en bolle. Har over lime, olje og balsamico, og lar det trekke litt. Og du har en frisk og fin alternativ salsa.
 Passer godt til for eksempel laks, både stekt/grillet eller rå. Til kyllling. Grillmaten og kotelettene om sommeren. Tapasbordet. Og så videre. Eneste krav er at du bør like mango.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør