Søstera sine kyllingburgere

Det som er så fint med ei søster er at de alltid skjønner hva du mener! Som den gangen søsteren min ringte meg i det jeg var i ferd med å våkne fra ett allergisjokk, og skjønte hva jeg sa på tross av at tunga mi var like hoven som resten av kroppen, og jeg ikke skjønte hva jeg sa selv en gang. Ikke lenge etterpå hadde hun skaffet hjelp og skyss til legevakta med mor mi, der antistoffer og overvåkning ventet.
Når jeg ikke vet hva jeg skal finne på til middag, spør jeg søstra mi. Og hun vet hva jeg mener, for hun spør gjerne meg også. Også tipser vi hverandre litt om dagens råvarer eller nye middagsideer vi måtte ha.

Som disse kjempegode burgerne som er fine å prøve seg på før vi nå går inn i alskens grill avslutninger, sommerfester og kjenner oss litt lei på pølser allerede før start.
Kyllingburgere 
400 g kyllingkjøttdeig 
1 egg
1 ss tomatpure
1/2 rødløk eller 2 sjalottløk, finhakket
Provancekrydder
Paprikapulver 
Salt
Pepper

Bland sammen alt til en kjøttmasse. Smelt smør i stekepanna. Bruk en skje for å forme runde burgere i panna. Du kan slå dem litt flate med en gaffel. 

Stek noen minutter på hver side så de er gjennomstekt. 
Serveres i hamburgerbrød eller pita. Med salat etter smak, tomat, aioli, rømme, sylted agurk, tzaziki eller hva du måtte ha. 

Avslutt alltid en strålende sommerdag med is!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør