Sashimi med ponzu saus

Det enkle er ofte det beste. Og min kusine skulle lære meg hvordan jeg kunne komme over sletta fra slalåmbakkene på Lillehammer, og helt fram til stiene vi skulle renne ned igjen til campingplassen, uten alt for mye staking på veien. Bare sett deg tilbake på skiene tipset hun sin lille ivrige kusine. Som sagt så gjort. Jeg tok rennfart ned siste bakken, og etter å ha passert billettsalget og heiskøa, satte jeg meg godt ned bak på skia og skøyt fart over jordet. Helt genialt enkelt rakk jeg å tenke før veien nærmet seg og jeg skulle komme meg opp på beina igjen for å bremse..

I neste sekund fløy jeg i stående hopp rett ut i veien etter å ha fått hjelp av brøytekanten til å komme meg opp igjen. Passerte fronten til en bil, en redslagen sjåfør og føk rett inn en buskvekst på motsatt side på veien som hjalp effektivt til med bremsningen. Ganske elegant for ei som bare hadde hoppet en gang tidligere da det viste seg å være sammenheng mellom fart og bakker som ble hoppkanter.

Som kjent reiser en seg bare opp, børster av seg litt snø og forsikrer alle at det gikk bra før en egentlig har rukket å kjenne på det i slike tilfeller. Så jeg siktet bare inn langrennsløypene og kjørte videre. Enkelt og greit og helt etter avtalen.
Ponzu saus er vel rett og slett Japans svar på vinagrette.. Enkelt og greit det også. Eller. Oppskriftene er mange og du kan jo i grunnen sette sammen akkaurat den dressingen du selv ønsker til fisken. Basis for sausen er likevel gjerne soya og lime eller japansk sitronsyre. Så langt er alle enige. Deretter kan du ha i hvitløk, chili for mer snert, litt sukker for sødme, riseddik for syre osv.. Jeg synes det kommer litt an på tilbehøret egentlig. Vi vil ikke slå ihjel smakene heller. Dette er en enkel variant, der chili og eddik finnes i mangosalsaen ved siden av. For ikke å glemme i den allerede ferdige teriyakisausen. Så ponzo sausen har fått en helt enkel og balsansert smak etter tips fra noen klippfisk-kokker ute på neset her.
Ponzusaus
1/2 dl soyasaus 
1/2 dl teriyaki
1/2 lime
2 vårløk
2 ts fersk ingefær
Fersk koriander 

Sashimi er rett og slett tynne skiver med rå laks. Du kan bruke salmalaks rett fra pakken. Men velger du en annen laks er det viktig at denne har vært dypfryst først. Dette er som alltid for å være sikker på at eventuelle bakterier ikke lenger finnes i fisken og gjør deg syk!

Skjær laksen i tynne skiver. 

Bland soya, teriyaki og presset lime. Ha i vårløk, finhakket ingefær og koriander.

Jeg koster på meg å minne om oppskriften på hjemmelaget teriayki om du nå ikke har en liten flaske stående i kjøleskapet:
Teriyaki
1 sitrongress
3 lime
3 dl soyasaus
200 g brunt sukker
50 g ingefær
2 fedd hvitløk
1 rød chilli

Kok soyasaus, saft fra lime og sukker i 2-3 minutter. Tilsett hakket sitrongress, ingefær, hvitløk og chili. La det koke videre i 5 minutter til det begynner å tykne. Bruk en stavmikser for å kjøre sausen jevn, og ha den over på rene flasker. Denne holder seg lenge i kjøleskap når det først er gjort.

Ellers får du både teriyaki og ponzusaus ferdig på flaske..

Annett på fat, og der var alt klart til servering! Ha over noen ristede sesamfrø som påskesnø, eller frisk koriander. Var ikke det raskt og greit kanskje?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør