Lakseburger

Jeg har alltid vært Agatha Christie fan.. Kanskje fordi jeg og Hercule Poirot er nøyaktig like høye med litt støv på hjernen og trang til å alfabetisere..Eller muligens fordi det var de første voksenbøkene jeg hev meg over på flere språk. Kanskje det var vissheten om at ingen av Agatha Christie sine skikkelser kunne forlate hjemmet uten at noen døde. At Hercule mot slutten ville samle alle i et rom, og med store fakter avsløre morderen i sirkelen. Forutsigbart. Og likevel klarte jeg aldri løse saken. Selv om jeg hadde lest boka før.. 

Sånne litt søte og avbalanserte mord i lett pocket form på stranda. Lite blod og mye arsenikk.En passe dose dramatikk og mange små grå som holdt meg våken i solsteken eller foran peisen. Gjerne under dyna med lommelykt også.
Ett av livets mysterier Hercule aldri løste eller beskjeftigde seg med, er hvordan de som påstår de ikke liker fisk liker en glad laks! Rød fisk er liksom en sånn barnevennlig og mild variant som passerer. Som burger blir den nesten jublet over. Og som alternativ på grillen godt mottatt også av fiskeelskere. Tenk litt på det! 
Lakseburger
500 g laks
1 ss hakket dill eller gressløk
Salt
Pepper
Eventuelt 1/2 rødløk
Og kapers 
Skjær laksen i små biter. Noen velger å bruke kjøkkenmaskin eller en stavmikser for å lage en jevn farse. Vær da i tilfelle klar over at lakseburgeren fortere blir tørr under steking. Jeg velger derfor heller å lage en grovere variant der jeg finhakker fisk og urter, og sikrer meg en mer saftig variant. Du kan eventuelt bruke en styrkeform for å holde dem litt sammen i panna. 
Det er godt med noen kapers og løk i også. Der faller imidlertid ikke alltid i like god jord hos avkommet, så jeg lar det stå valgfritt. Det er jo også godt mulig å legge fisken i to ulike arbeidsboller, og steke opp to varianter av lakseburgerene. 

Server med valgfritt tilbehør. Hamburgerbrød eller pita. Mangosalsa. Aioli. Tzaziki. Pepperotrømme. Avocado. Potetsalat. Slangeagurk og salat. Chutney. Litt ettersom hva du liker. Eller la hver og en sette sammen sin egen.
Sprites opp med en god historie!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør