Pasta med ertepesto

Det var en hel liten ekspedisjon. Putt 50 skoleelever i en buss og kjør til Youngstorget. Hver vår kom bodene og torgkjerringene fram. Og med 20 kr hver i lomma skulle vi lære litt matte og naturfag i praksis. Byunger på landtur midt i byen.
Muligens ikke like eksotisk som å spise fugleegg på Runde, men spennende nok. Fullt av blomster. Og grønnsaker mange knapt ante fantes utenfor frysedisken på nærbutikken. Noen hadde klar beskjed om å kjøpe egg og poteter. Mitt mål var noe mer uklart. 

Jeg kjøpte erter. Store ertebelger. De så så innmari gode ut. Gjør der fortsatt forsåvidt hver gang jeg går forbi en markedsbod med belger. Knakk dem opp, og spiste rå trillende erter.  Og jeg synes fortsatt erter etterhvert har blitt noe undervurdert og glemt som grønnsak. Dessuten har de en tendens til å dukke fram i fryseren når jeg ikke aner hva jeg skal ha til middag.. Halvfulle erteposer med hull altså.
 Pesto
150g frosne erter
50 g valnøtter
1 fedd hvitløk
50 g parmesan
Olivenolje
1/2 bunt frisk basilikum
Når jeg lager pesto bruker jeg av det jeg har av nøttefrukter og urter. Det vil si at valnøtt en annen dag erstattes av pinjekjerner, mandler eller pistasjenøtter. Ertene med spinat. Parmesan med manchego eller Pecorino. Ricotta kan du også bruke. Eller feta. Av og til vil jeg tilsette en skvett med fløte. Andre ganger bare litt av kokevannet, eller rett og slett litt mer olje. Det kan komme an på dagsformen, humøret, kjøleskapet, fryseren eller hukommelsen min. 

Uansett. Man tager det man haver og putter i en bolle med høy kant eller en food prosessor. Ertene gir du ett minutt i kokende vann. Ha med litt av kokevannet. Kjør sammen med food prosessor eller en stavmikser til du har en pesto du liker. 

Pasta koker du etter anvisning. Pestoen skal blandes med pastaen før servering. Og den kan gjerne få trekke ett par minutter før den spises.

Ertepesto er god sammen med for eksempel litt kylling. Eller du kan bruke pestoen sammen med laks eller annen fisk. Restene har du i glass og oppbevarer i kjøleskapet til neste gang. 

Ellers er jeg stort fan av en liten skvis med sitron over som frisker opp smaken litt. Og kanskje litt ekstra parmesan hver enkelt kan rive over selv ved bordet.
Trenger du fler pesto tips, se innlegget mitt fra januar her:
http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/01/veloce-pesto.html

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør