Gulrotkake med ostekrem

Om sommeren gikk det i sololje faktor 0.  Selve ordet sololje gav beskyttelse nok i seg selv. Og faktor 4 var som sunblock å regne. At den lå å kokte på huden betydde bare at det var varmt. 

Resten av året drakk mormora mi egenpresset gulrotjuice. For pigmentens del. Ørten skrelte gulrøtter dyttet gjennom gapet på en skittengul kjøkkenmaskin. Ut i andre enden som frisk juice. Drukket av små glass uten andre tilstelninger. Ble det for mye, ble resultatet en lett gyllen oransje tone. I huden altså. Friskt!
Da dama ble 70 hadde jeg bestemt meg for å bake ei kake til henne. Resten var catering fra fint sted og gjestene mange. Hun var nå tross alt ett sosialt brekkjern av rang! 

Ikke hadde jeg hjelpemidler. Og ikke er jeg spesielt begeistret for kremkaker. Men dama likte visserlig gulrøtter. Såpass viste jeg. Og hun hadde alltid minst en ost som slett ikke var gul i kjøleskapet. Så resultatet ble gulrotkake. Putt en grønn sak eller bær i deigen. Eller ost på toppen og jeg spiser nemlig! Eller hver for seg..Begge deler og jeg har virkelig troa. Ikke overraskende er min mormor og jeg i slekt.. 

Riktignok pisket jeg eggedosis for hånd. Hakket nøtter så det spruta i kilometers omkrets. Samt rev gulrøtter på tidenes sløveste rivjern. Men kaka ble så bra at hovmesteren som fulgte med cateringen ble overøst av komplimenter han stille hvisket i øra på kokken meg. Stolt som bare ei hønemor i spe kan være.

Og siden har den liksom fulgt meg. Kaka altså. Hovmesteren dro med snittene. Gulrotkaka kommer nest best ut samlet sett på kakerangstigen i heimen. Er selvsagt ved mange anledninger. Og litt ellers også når vi bare vil ha litt anledning.
Gulrotkake 
4 egg
3 dl sukker 
3 dl hvetemel
2 ts natron 
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker 
11/2 dl olje 
2 dl hasselnøtter
5 dl gulrøtter 

Ostekrem 
2 pk eller 250 g kremost naturell
100 g mykt smør
200-250 g melis 
1 ts vaniljesukker 

I ovn ved 180 grader i cirka 1 time.
Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis. Bruk gjerne kjøkkenmaskin eller miksmaster. Rør forsiktig natron, salt, vaniljesukker og kanel inn i eggedosisen. Sikt inn hvetemelet. Og med det mener jeg at du bruker en sikt som du lett rister melet igjennom. Du fjerner klumpene og får ett mer luftig mel. Rør forsiktig inn. Røra skal ikke slås i hjel.

Tilslutt rører du inn revne gulrøtter og hakkede nøtter. Her liker jeg å være litt raus med mengdene. Om du ikke tåler, eller liker hasselnøtter dropper du dem selvsagt. Hjemme hos meg er de en kime til noe uenighet. Men jeg synes de gjør kaka ekstra saftig og god. Dropper jeg nøttene, kjører jeg på med litt ekstra gulrot. Helt til sist rører du inn en nøytral olje. 

Kaka stekes på nederste rille i ovnen, cirka en time.

Du kan jo røre sammen ostekremen så lenge. Eller la en stavmikser ta jobben med å få vekk klumpene. Rør,uansett måte, alle ingrediensene sammen til en jevn krem. Av ost velger jeg gjerne Philadelphia, men alle av typen naturell duger. 

Når kaka har fått avkjøle seg litt har du over ostekremen. Kaka smaker aller best dagen derpå. Sett den derfor i kjøleskapet natten over for maks smaksopplevelse. Der bør den også oppbevares videre mellom serveringene. Ellers egner den seg godt for nedfrysing. Og i følge min datter gjør fryseprosessen den enda bedre enn fersk varen. Så der fikk jeg den! 

Siste tips i dag er å pynte med gulrøtter du lager i marsipan til stor begeistring hos barna. Eller som her med skiver jeg har skjært av en gulrot med ostehøvel . Trukket ett minutt i kokende vann for å få dem myke, og deretter ruller sammen til en gulrotrose. I den grad noe slikt finnes. Frisk rosefarge i alle fall. 

Lykke til! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør