Grovbrød -tangzong

Det er ikke ofte jeg spiser brød. Mye av det som er butikkbakt og hurtighevet gir meg bare vondt i magen.
Jeg har likevel forsøkt meg både på surdeigsbrød, eltefritt som har lang levetid, og dermed er mye bedre for magen, lyst surdeigsbrød, polarbrød til matpakka, nøttebrød - også kjent som steinalderbrød, og helt uten gjær. Ja, til og med påskebrød , challah har jeg bakt. I tillegg til en haug med småbrød som naan, pita og liba. Nå har altså turen kommet til tangzong, en metode jeg så langt bare har forsøkt på boller, kanelboller og solboller. Og de blir kjempegode. Luftige og saftige.

Det hele går ut på å lage en jevning du bruker i deigen. På denne måten får du tilsatt mer væske enn du ellers ville gjort, og resultatet er helt fantastiske, saftige boller og brød. Akkurat som da jeg forsøkte meg på boller første gang måtte jeg ut på www for å se om dette brødprosjektet hadde noe for seg. Og jeg fant en oppskrift  på grovbrød jeg tenkte kunne være passende. Litt grovt mel i brødet er bra sånn til vanlig tenkte jeg. VI kan ikke leve lenge og være aktive på loff.
Det ble to gode brød. Og de holder seg saftige i flere dager :)

Grovbrød - tangzhong
Jevning
500 g (5dl) vann
100 g hvetemel

Resten av deigen
200 g (2dl) vann
40 g gjær
200 g hvetemel
300 g sammalt grovt hvetemel
200 g (jeg brukte grov) rug
50 g linfrø
4 ts salt (jeg bruker gjerne mindre salt)
4 ss olje

Vi begynner med å lage jevningen. Det er som du skal lage en saus. Ha mel og vann i en kjele, og kok opp under omrøring. Pass på at det ikke klumper, men blir til en passe tykk jevning. Melet og melka vil gelantisere seg ved 65 grader. Jeg bruker ikke termometer, men du merker fort at det tykner i kjelen. Avkjøl.

Bruker du fersk gjær rører du den inn i jevningen når den har en passe temperatur, Gjærmengden her, 40g, er fersk gjær. Bruker du tørrgjær står det på pakken hvor mange gram tørrgjær som skal til sammenlignet med fersk gjær. 40 g tilsvarer 8-9 g tørrgjær.

Mål og vei opp resten av ingrediensene til deigen, og ha alt unntatt salt og olje i en bakebolle.

Jeg bruker kjøkkenmaskin til å elte deigen. Den skal elte en god stund. Du har i jevningen sammen med det andre og lar den stå å gå i cirka 15 minutter. Da har du i salt og olje, og lar deigen elte videre i 15 minutter. Skru opp tempo, og kjør i enda 5 minutter.

Dekk til bakebollen, og la deigen stå å heve til dobbel størrelse. En times tid.

Del deigen i 2 eller 3 emner. Deigen er litt klissete, så litt mel på bakebordet er greit. Slå ut emnene, og brett til brødemner. Ha i brødformer , eller på et bakebrett. La de få etterheve i 1 - 1 1/2 time til.

Sett ovnen på 280 grader!
La langpannen stå i ovnen mens den varmes opp.
Jeg satte brødformene rett i den varme langpanna når ovnen var varm. Sett lavt i ovnen.
Hell i 1 - 1 1/2 dl vann i langpanna.
Etter 4-5 minutter skrur du ned temperaturen til 240 grader.
Stek videre i cirka 40 minutter.
Mine brød tok jeg ut litt før. Jeg syntes skorpa begynte å få litt vel god farge. En må følge med litt underveis. Det var likevel ikke mer enn 5 minutter før jeg tok de ut, og sjekket om de var gjennomstekte.

La brødene få avkjøle på rist.
Og du har ferskt brød i flere dager framover :)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør