Grovt surdeigsbrød

Et surdeigsbrød er ikke noe du plutselig bestemmer deg for å bake. Surdeig tar tid. Men når det først er gjort angrer du ikke.
Surdeig er deig som er gjæret, for deretter bli tilsatt ny deig slik at den gjærer. Denne surdeigsstarteren må du lage selv, eller kanskje du får litt fra en som allerede har gjort det for deg. Da er det bare å mate den lille gjærklumpen, og snart er du i gang. Du kan lese litt om det her http://minematskriblerier.blogspot.no/2015/04/italiensk-surdeigsbrd-bondebrd-pane.html

Jeg kan ikke skryte av at jeg klarer å golde liv i en surdeigsstarter til evig tid. Men nå var jeg da så heldig at jeg fikk en slik klump. Og da måtte jeg jo nesten bruke den. Jeg spiser i grunnen ikke mye brød sånn i hverdagen heller. Men når det først skal være liker jeg og magen best et som er langtidshevet, eller av surdeig. 

Surdeigen er jo på mange måter hevet over lang tid. Så deler av brødet har jo fått kose seg lenge. Nok om det. Det ble til en grov hverdagsvariant her hjemme. Nok til er par ikke alt for store brød. 
Grovt surdeigsbrød 
300 g hvetemel
100 g grov sammalt hvete
50 g grov sammalt rug
50 g byggmel
En klype salt
250 g surdeig
3 dl lunkent vann

Bland sammen alle ingrediensene unntatt en desiliter hvetemel i en bakebolle. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin for å få deigen godt sammen. Den siste delen av melet har du i etterhvert når deigen er eltet godt sammen inntil den slipper kanten på bollen og er smidig å jobbe med. 

Dekk deigen med plast, og la den heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Hvor lang tid det tar kommer jo litt an på varme og forhold ellers.

Ha mel på bakebordet, og vekt deigen ut på det. Lag to store boller, og la de få stå i fred og heve i en halv time.

Du kan bake ut runde brød slik vi gjerne ser surdeigsbrød avbildet. Eller bruke smurte brødformer. Dekk til igjen, og ka de etterheve. Igjen vil de nærmest doble seg. 

Sett ovnen på 250 grader. 
Vil du skjærer du mønster i brødet, pensler med vann, eller har litt mel over. 
Senk temperaturen til 220 grader.
Stek brødene midt i ovnen i 45-50 minutter.

Avkjøl på rist.
Og nyt nystekte, gode surdeigsbrød.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør