Briochebrød

Som med alt mulig annet er mye innen matlaging trendbasert. Det gjelder ikke minst brød.. Jeg nevner surdeigsbrød, eltefrie brød, steinalderbrød, fine brød, grove brød, pannestekte brød, eller brød bakt etter tangzong metoden. Gjør du et søk på bloggen vil du finne oppskrifter på alle slagene. Jeg har forsøkt meg på alt!  Også noen grove hamburgerbrød. Men ærlig talt. Skal jeg ha hamburgerbrød, og kjøper noe ferdig, da går jeg for de som heter brioche, ikke for noe som mer ligner på grove rundstykker.

Brioche er egentlig et slags fint frokostbrød bakt med smør, sukker og egg. Og leter du vil du også finne flere litt søtere varianter. Noen vil kalle det franske boller, og sverge til elting og knaing i flere omganger som den beste franske gjærbaksten. Men her skal du få den litt enklere varianten.

Nok til seks monstre av noen burgerbrød, så du er sikker på at ingenting tyter ut i kantene. Eller åtte litt mindre.Deigen kan også gjøres om til pølsebrød.  Eller kanskje du vil la deg inspirere til å fylle bollene med helt andre ting. En bit gorgonzola og litt fikensyltetøy i midten før de stekes i ovnen? Faktisk kjempegodt, og noe jeg absolutt skal prøve neste gang dette står på bakeplanen.

Oppskriften er fra Kosekokeboka, og finnes også her 

Brioche brød
500 g hvetemel
30 g sukker
litt salt
25 g gjær/ 1/2pk tørrgjær
3 dl melk
1 egg
100 g smør

Bland sammen alle de tørre ingrediensene. Pisk egget i sammen med melken. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin med ertekrok, og la den elte deigen sammen. Etter en fem minutter har du i romtemperert smør i terninger, og elter videre i 3-4 minutter.

Selv brukte jeg kald melk, og varmet ikke opp noen ting. Så lot jeg deigen få stå tildekket på kjøkkenbenken i 2-3 timer mens jeg gikk meg en tur. Men det skal holde med en times tid med heving.

Deigen har blitt dobbelt så stor, og det er tid for å velte den ut av bakebollen, og ned på benken. Del deigen i seks (eller åtte) emner. Form bollene.

La bollene/brødene få stå på benken å hvile i 20 minutter. Hvis du vil kan du nå pensle med sammenvispet egg, litt melk eller vann - og kanskje ha på noen sesamfrø.

Stek brødene midt i ovnen på 230 grader i 10 minutter.

La de avkjøle på rist, før du fyller på med restemat, hamburgere eller noe annet godt og nyter disse småmonstrene av noen brød - rett fra egen ovn.








Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør