Fredags bowl

Det er så digg med mat i en bolle. Skikkelig kosemat :) Poke bowl med råmarinert laks kom kanskje først. Så kom flere varianter over tema. Og etterhvert finnes det vel ulike bowl fra alle verdenshjørner.
Her en kveld satt jeg da alene hjemme og funderte litt rundt hva jeg skulle ha til middag. Det evige spørsmål om en nå er alene, eller ikke. En kikk inn i kjøleskapet, og ned i grønnsaksskuff senere hadde jeg i alle fall ingrediensene klare. Og tre kvarter senere en hadde jeg også en slags bowl, riktignok på en tallerken, med en saus, eller dressing jeg tenker dere skal få et innblikk i. Den var nemlig innmari god.

Grønnsaks bowl
Til 2
2 søtpoteter
3-4 tørkede fiken
2 dl quinoa
2 never spinat
2 never grønnkål
1/2 rødløk
1 ts sumak

Saus/dressing
1 1/2 fedd hvitløk
1 1/2 ss revet ingefær
1 1/2 ss olivenolje
1 1/2 ss tahini
1 1/2 ss soyasaus
1 ss honning
1 ss sitron

Hva du vil ha i din bowl, hvilke grønnsaker og om du ønsker quinoa, bulgur, couscous eller ris, er litt opp til deg. Men sånn gjorde jeg det :)

Sett ovnen på 200 grader, over- og undervarme.

Skrell søtpotet, og skjær i store båter. Legg utover et stekebrett. Du kan ha på litt olje om du ønsker, men det er ikke nødvendig. Godt blir det uansett. Bak søtpotetbåtene i ovnen i 20-25 minutter.

De siste 10 minuttene har du over biter av tørket fiken.

Skyll godt av quinoaen, og kok etter anvisning på pakken.

Skjær rødløk i tynne ringer. Gni godt inn med 1 ts sumak om du ønsker, og la stå cirka 15 minutter.

Jeg har brukt ferdig kuttet grønnkål som jeg gav en omgang med høy varme, og litt olivenolje i en stekepanne. Grønnkålen ble nærmest litt crsipy. Nesten som grønnkålchips.

Rens hvitløksfedd og fersk ingefær. Riv, eller bruk en morter. Bland sammen med litt olje, tahini, soya, honning og sitron. Rør godt sammen til en jevn saus.

Anrett alle grønnsakene og quinoaen i en bolle, eller på et fat.
Rigle saus/dressing over.
Og nyt et sunt, godt og enkelt måltid :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør