Granola med kokos og hasselnøtter

Plutselig var det så lenge siden jeg hadde laget egen granola. Med hjemmepåske som eneste alternativ, tenkte jeg at det sannelig kunne være på tide. Hjemmetid, og enda mer hjemmelaget mat.
For noen år siden lagde jeg stadig denne, og utvidet etterhvert med enda en variant. Men nå følte jeg at det var på tide med atter en endring. Som vanlig litt påvirket av et eller annet jeg har sett et sted. Og ikke minst, av hva som da finnes i skapet.

Resultatet er en granola med smak av kokos. Enkel og god. Så her kommer den :)

Granola med kokos og hasselnøtter
5 dl havregryn
2 dl kokosflak
1 dl tørkede tranebær
1 dl hasselnøtter
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 ts kanel
litt salt
3 ss honning
3 ss kokosolje

Sett ovnen på 150 grader.

Jeg har etter flytting fått en mindre ovn enn jeg hadde før. Dette er dermed nok til en langpanne. Men har du en større ovn må du gjerne doble

Grovhakk hasselnøtter og tranebær.

Mål opp alt det andre tørre.

Ha kokosolje og honning i en panna, og smelt det sammen.

Hell alle de tørre ingrediensene, sammen med hasselnøttene og tranebærene i panna med oljen og honningen. Rør godt inn slik at det hele blir smurt inn. Altså de tørre ingrediensene smøres av de våte.

Hell granolaen i en langpanne kledd med bakepapir. Fordel utover.

Sett midt i ovnen, og la det stå i 30 minutter.

Ta ut og avkjøl før du har granolaen over på rene glass :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør