Møre pærer

En nærmest daglig aktivitet hos meg er å scrolls gjennom ulike blogger, klikke seg inn på en og annen oppskrift, se andres bilder av mat og på den måten finne inspo til egen.
Før påske kom jeg da over en oppskrift jeg bare måtte teste ut med mine egne som prøvekaniner, eller påskekyllinger om du vil..  Kyllingen var god og mør den :) Men det aller beste på tallerkenen var kanskje tilbehøret. En pære kokt i eplejuice og safran.

Smaken kunne nok minne om pærer vi kjøper på boks, lagt i en sukkerlake. Det er selvsagt fruktsukker naturlig i juicen. De blir likevel annerledes, bedre, med et hint av safranen - og ikke minst mye friskere. Synes jeg.

Så gode var de at det er verdt å fortelle om. Disse pærene kan jeg tenke meg er like gode sammen iskrem, som med kylling og lam. Prøv selv, og finn nye bruksområder :)
Møre pærer kokt i eplejuice
4 pærer
1 liter eplejuice
Noen tråder med safran

Skrell pærer, og legg de forsiktig i en kjele. Hardhendt behandling vil fort mose de litt, og vi vil ha hele pærer, ikke pæremos.

Hell over en liter med eplejuice, og ha i noen tråder med safran. Har du ikke safran kan du bruke litt gurkemeie. Det vil gi samme gulfarge, men ikke helt samme smak.

Kok opp, og senk deretter temperaturen til under middels. La pærene stå slik å trekke i en times tid.

Kraften kan du bruke som kraft sammen med kraft fra kylling eller kjøtt om du skal lage saus til et større måltid der pærene er tilbehør. Eller om du vil spise pærene som de er. Pærer som ikke spises med en gang holder seg også godt i kjøleskapet noen dager :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør