Vårlig pasta mer erter, hvitløksyoghurt, feta og chilismør

Nå har vi enkelte dager der temperaturen kryper over to-sifret, og vi tror at nå er det vår!

Da kan det være fristende å bruke mer tid ute, enn inne ved komfyren - selv i disse korona tider med all verdens tid til å lage maten sin sjæl.

Erter er en til tider litt glemt grønnsak hos meg, men du skal ikke se bort i fra at det likevel finnes en pose i fryseren. Ulike pastaer og spagettibånd finnes også gjerne i skapet. Og ganske ofte kan pasta i en eller annen variant være en slags redning når jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på.

I min søken etter inspirasjon denne solfylte dagen dukket da denne opp, fra Et kjøkken i Istanbul. Det passet som hånd i hanske med tilgjengelige råvarer, og inspirerte til smak også. Vinn - vinn, tenkte jeg. Og her har du oppskriften.

Vårlig pasta med erter, hvitløksyoghurt, feta og chilismør
200 g pasta av valgfri type
300 g frosne erter
200 g yoghurt naturell
2 hvitløksfedd
4-6 ss av kokevannet fra pastaen
4 ss smør og/eller olivenolje
1 ss pul biber/tyrkiske chiliflak, event paprikapulver
100 g fetaost
2 ss friske urter, gjerne mynte, men også bladpersille e.l.

Sett over rikelig med vann til pasta. Jag har brukt pasta av typen orechiette, fordi jeg hadde tilgjengelige, og liker formen. De små skjellene innbyr ertene til å krype inn i, og lar sausen legge seg godt rundt. Men bruk av hva du har, og kok etter anvisning på pakken. Dvs kok gjerne ett minutt eller to mindre, så får du en helt prefekt pasta.

Smelt smør, eller varm olivenolje i en liten panna. Jeg brukte omtrent 50/50 av smør og olje denne gangen. Ha i chiliflak når oljen er varm, og smøret er smeltet. Sett til side.

Mål opp yoghurt. Bruker du gresk eller tyrkisk yoghurt er den mye tykkere enn den vanlige fra Tine. Det har noe å si for hvor mye av kokevannet fra pastaen du vil ha i. Pastavannet inneholder naturlig stivelse fra pastaen, og er en ypperlig måte å jevne pastasaus på. Men denne gangen er altså pastasausen kald. Yoghurten skal ikke varmes.

Rens, og hakk opp hvitløk, og rør inn i yoghurten. Sett til side.

Siden jeg har brukt frosne erter herk gir jeg de er raskt oppkok i en kjele. De skal bare ha et minutt i kokende vann før de er klare.

Når pastaen er klar, heller du av kokevannet. Husk å ta av vann til yoghurtsausen din! Bare øs av litt over i yoghurten før du heller av. Rør yoghurtsausen godt sammen. Deretter blander du inn en og en ingrediens til pastaretten.,

I den nykokte pastaen rørte jeg først inn ertene. Deretter yoghurtsausen. Gode biter med feta. Hakkede urter. Og til slutt chilismøret/oljen.

Litt friske urter på toppen som garnityr. Og du er klar til å servere!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør