Tagliatelle med spinat og fløte

Det var skikkelig stor stas den gangen far min kom hjem med to GameBoy i kofferten. En til min søster, og en til meg. Vi syntes rett og slett det var ganske råkult å få noe så flott! Søsteren min fikk et spill der Mikke Mus skulle samle flest mulig egg i korga si, og sprang fram og tilbake som en annen tulling. Jeg fikk Skippern. Og Skippern, han samla på spinat. På boks. 
Boksa ble åpnet med med bare nevene, så ankeret på overarmen truet med å sprenge! Og så kunne Skippern gjøre det han gjorde best. Redde Olivia fra Brutus. Olivia hang oppe i hjørnet på skjermen og skrek helt uten lyd hver gang jeg bomma på boksene..

Litt enklere da å tusle ned på butikken å kjøpe med en pose fersk spinat. Vet ikke om det redder Olivia. Men min dag føles i alle fall litt sunnere og sterkere om det skulle butte i mot. Eller så har den i det minste fått litt smak.
Tagliatelle med spinat og fløte
1pk tagliatelle, eller lag pastaen selv
1 pose fersk spinat
1 1/2 dl fløte
2 hvitløksfedd
muskatnøtt
Sitron
Parmesan

Det er et aber med fersk spinat. Den må vaskes og skylles. Bruk et døslag, skyll godt, og rist av vannet så godt du kan. Har du en sånn salatslynge fungerer det helt suverent.  Alternativt lager du en saus med små jordrester.

Hakk spinaten grovt. Det ser ut som du har en mengde som kan mette et helt fotballag og litt til. Men spinat har en tendens til å krype sammen og gjøre seg liten når den kommer i panna.

Husk å sette over pastavannet. Finn deretter fram en god og dyp panne. Ha i smør, eller bruk olje. Rens og finhakk hvitløksfeddene, og ha i panna. La de frese, men ikke så lenge at de blir svidd og brune. Da blir det bare bittert. Og hele vaske-spinat-seansen litt bortkastet.

Nå vel. Ha i spinaten. Litt salt og pepper. Og la spinaten dette sammen som Olivia i armene til Skippern. Ha over litt muskatnøtt. Så du kjenner lukta sånn omtrentlig.

Hell over fløten. La det smelte sammen til en saus. Riv i sånn omtrent 1ss med parmesan, og la det smelte inn i sausen. Jeg synes litt frisk sitron du bare skviser over, og rører lett inn gjør seg også.

Vend inn den nykokte, og avrente tagliatellen. Server med et lett dryss parmesanost på toppen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør