Hvitløkskrem

 Jeg har vært på tur! Til kveldens middagsbord skulle alle ha med seg noe. En rett, eller rett og slett litt spekemat. Det kan bli veldig mye spekemat og lefseruller, men det kan også bli mye nytt og spennende å smake på. Slik var det denne gangen.


Til en gryterett med lammekjøttdeig og squash fikk vi en hvitløkskrem jeg tror alle falt pladask for. Heldigvis... Her var det mye hvitløk. Den måtte jeg prøve å gjenskape. Dette er første forsøk basert på de ingrediensene jeg vet kremen innehold, og litt småsøk på det store internettet, Godkjent av ungdom ved middagsbordet, og meg selv :)


Hvitløkskrem

5 fedd hvitløk

1 moden avocado

1 dl lettrømme

100 g fetaost

2 ss sitronsaft

Salt

Pepper


Start med å rense hvitløksfeddene. En oppskrift jeg leste på nettet stekte hvitløken i litt olje før bruk. Jeg har brukt rå hvitløksfedd som har fått ligge å "lufte" seg en ti minutter før bruk for å få bort noe av den rå smaken. Jeg kan ellers tenke meg at det kan være godt med bakte eller confiterte hvitløksfedd.

Rens også avocadoen, og del fetaost i biter. Ikke bruk de marinerte fetaost terningene, men ren fetaost.


Ha alle ingrediensene i en liten matmølle, og kjør det hele sammen til en jevn krem.

Smak til med salt og pepper

Der har du en herlig hvitløkskrem du kan bruke som tilbehør, eller kanskje til og med pålegg.

Nyt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør