Chilinøtter

Jeg liker ikke chilinøtter. I alle fall ikke spesielt godt. Ikke blandt mine favoritter kan du si. Men jeg digger nøtter. Og jeg digger chili.
Det kunne vært et uløselig problem, men det er det ikke. Jeg kan selvsagt unngå nøtter. Eller jeg kan spise andre nøtter. Saltaa nøtter. Karamellisert nøtter. Naturell. Med youghurt. Men sjokolade. Altså.. Mulighetene er i grunnen mange de.

Men jeg kan også lage mine egne chilinøtter. Med akkurat de nøttene jeg vil. Uten dette bakte laget jeg ikke er så veldig begeistret for. Med chili og litt mer krydder. Noe olje. Og vips så har jeg chilinøtter jeg liker. Egen krydra, og til og med lune om jeg tar de rett fra ovnen.
Chilinøtter
0,25dl solsikkeolje
1/2 ss paprikapulver
1/2 ss malt spisskummin
1 ts chilipulver
1 ss maldonslat
6 dl usalata nøtter, som pekannøtter, mandler, pistasjenøtter, cashewnøtter

Sett ovnen på 220 grader. Ha olje og krydder i en blandebolle. Knus maldonsaltet og ha i.  Ha i nøttene, og rør til olje- og krydderblandingen er godt fordelt.
Fordel nøttene ut over et stekebrett med bakepapir. Bak dem midt i ovnen o 4-5 minutter. Følg med underveis. Det brenner seg plutselig. Rør litt om etter et par minutter.

La nøttene avkjøle seg før du heller over på glass.
De holder seg cirka en måned om du ikke spiser opp alt med en gang.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør