Kjøleskapsgrøt med chiafrø og bær

Om du skulle strande på en øde øy, og kun fikk ha med en ting.. Litt sånn Robinson. Da skulle du velge chiafrø. 
Chia er atter et slikt superfrø fra Mellom-Amerika. Det er stappfult av gode fettsyrer, proteiner, antidioksanter, vitaminer og mineraler. Det skal kunne hjelpe deg å bygge muskler. Senke kolestorolet. Forebygge hjerte- og karsykdommer. Og vips kan du svømme hjem! 

Ikke trenger du så mye heller. Frøene absorberer 12 ganger sin egen vekt. De er dermed ganske drøye. Og dermed havnet de altså blandt alle de frøene og greiene vi kaller supermat.
Jeg må bare tillegge at jeg er tilhenger av et variert kosthold. Spiser sjokolade om jeg føler for det. Og ikke følger noen spesiell diett. Jeg synes det er kjekt å forsøke litt nytt. Variere litt. Og vil gjerne spise noe som både tilfredsstiller både øyne, mage, smakssansene og kroppen forøvrig. Jeg kan ikke love store muskler, skankende effekt eller et lykkelig liv. Men er smaksrik frokost eller lunch. Det lover jeg. Har du sesam- eller peanøttallergi, bør du imidlertid holde deg unna. 
Kjøleskapsgrøt med chiafrø og bær
2ss chiafrø
1 dl mandlemelk, kokosmelk, vanlig melk
0,5ts vaniljepulver
0,5ts kanel
1ts honning eller lønnesirup
1 dl frosne bær
1ts kokosflak

I grunnen får du grøt bare du blander frø og væske. Resten er smakstilsetting. Prinspippet blir derfor det samme som med quinoagrøt. Eller kjøleskapsgrøt med havre. Fordelen er at du slipper å koke frøene først. 

Ha chiafrø i et glass eller beholder med lokk. Om du ønsker reduserer du mengden til 1ss, og blander med 1dl havregryn. Ha i væske. Jeg har brukt mandelmelk, og har dermed en grøt uten gluten eller laktose. Du kan bruke vanlig melk, rismelk eller soyamelk. Halvparten av melka kan erstattes med youghurt. Rør om, og la det stå kaldt et par minutter til frøene begynner å svelle.

Så kan du tilsette smak. Jeg har brukt frosne bær, litt honning, kanel og kokos. Du kan jo ha i banan og kanel, mango og kokos, et revet eple, vanilje og bringebær, sjokolade, mandler eller noe annet.  Sett på lokk, og la glasset stå over natten i kjøleskap. Eller om du gjør klar grøten på morgenen, er den klar til lunch. Et par timer er egentlig nok. Resten er bare bonus.

Spis med enda litt bær og kokos om du ønsker. Noen hakkede mandler, eller litt musli kan gi ekstra crunch til grøten. En skvis med lime eller sitron gir syre. 
Ha i litt mer melk, eller youghurt om du ønsker. 

Ferdig grøt holder et par dager i kjøleskap.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør