Mandelmelk

Jeg har ikke noe i mot melk. Jeg bare drikker lite av det. Og det hender jeg har kokosmelk i maten. Eller annen melk. Til og med fløte finner veien hjem til meg. Det er ikke melka, det er meg.
Det er altså ikke noe skummelt med melk. Og så er det sånn at jeg digger mandler. Eller nøtter litt sånn generelt. Jeg har det til maten. I maten. Etter maten. Over maten. Og som kjent lager jeg både musli med salte mandler. Sågår mandelsmør. Så hvorfor ikke mandelmelk. 

Akkurat som med nøttesmør og nøttemel, kan du kjøpe nøttemelk i dyre dommer. Eller du kan lage selv. Nøttemelk er rett og slett nøtter og vann. Og så kan du bruke det der du ellers bruker litt melk. Som i et glass melk. I kaffen. Eller i en wok. Saus. Genialt i en smoothie. Eller kjøleskapsgrøt. Den kommer vi tilbake til. Det er tross alt vår. 
1 liter mandelmelk 
250g mandler
1 l vann
Havsalt

Skyll godt av mandlene, og la de ligge i bløt over natta. I alle fall en time. Dette
gjør både mandlene lettere å jobbe med. Både for blender og mage. Dessuten forsvinner en del stivelse, og mandlene blir ekstra sunne! Tenk det! 

Hell av vannet, og tilsett nytt vann. Cirka 5-6dl vann til 2 dl mandler. Litt havsalt for å balansere smaken. Ha det i en blender eller foodprocessor, og kjør det hele til vannet blir hvitt. Det går fort unna. 20-30 sekunder! Sil av gjennom et døslag, et rent kjøkkenhåndkle eller lignende.

Melka kan smakssettes med kanel. Vanilje. Sjokoladepulver. Eller bruk den naturell. Som ikke allergiker lager jeg den bare for gøy, og kan tillate meg å leke med smak og behag. 

Melka oppbevares i kjøleskap, og holder et par dager. Bare husk å rist litt på flaska før bruk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør