Blåskjell og spekepølse i hveteøl

Det lå en slags utfordring i det. Lag middag! Middag lager jeg så og si hver dag. Men av og til er utfordringen hva! 
Kort fortalt hadde jeg lyst på blåskjell. Sesongen for de beste er kanskje litt på hell. Men nå får en tak i blåskjell året rundt. Og det der med sesong handler om at de er på sitt beste når det er skikkelig kaldt badevann. 

Jeg kunne gå klassisk. Dampe i hvitvin. Tross alt var der helg. Jeg kunne gått inn for en asiatisk vri. Suppe. Og kokosmelk. Jeg gikk for øl. 

Vår i lufta og en spekepølse gjorde susen. En skikkelig god spekepølse fra Tind fikk følge blåskjellene i gryta. På den måten ble en smårett, litt mer av en middag. Og til spekemat velger en ofte øl. Kombinasjonen blåskjell, spekemat og øl er helt ypperlig. Steike godt, kan vi si. 
Blåskjell og spekepølse dampet i hveteøl
1kg blåskjell
200 g spekepølse
Rapsolje
1 rød chili
2 sitrongress
1/2 gul løk
2 gulrøtter
1 fennikel 
Hveteøl
3-4 reddiker
Bladpersille
Sitron

Ha nøytral olje, eller smør i en kjele. Hakk chili og sitrongress. Fres det sammen med hakket løk, gulrøtter og fennikel i biter til det er mykt. 

Spekepølsa skjæres i små biter. Fres dem litt sammen med grønnsakene. Hell over hveteøl. Om du ønsker kan du også bruke litt fløte.

Rens og vask blåskjellene. Damp de sammen med øl og grønnsaker. Skjell som ikke åpner seg må kastes. Det tar ikke lang tid. En seks minutter, og skjellene er klare. 

Jeg serveres skjellene rett fra gryta, og pyntet med noen skiver friske reddiker og bladpersille. Andre urter kan jo også brukes. For eksempel gressløk, dill eller koriander. 

En båt sitron til hver så en kan tilsette litt etter egen smak. Og selvsagt, litt godt brød til. Gjerne med en aioli.

Da er det bare å slumpe i seg maten!
Velbekomme :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør