Syltet rabarbra

Jeg var ikke helt ferdig med denne rabarbraen. Rettere sagt. Rabarbraen var ikke helt ferdig med meg. Da jeg passerte slangstedet sto det nemlig noen stilker igjen. Like mange som sist jeg passerte mente jeg å erindre. Men så er jo husken min til dels svært kritikkverdig. Omtrent på linje med moralen når jeg kikket meg over skuldra før jeg snappet med meg noen stilker til. 
Jeg hadde nemlig besøk av en makrell. Planen var at den ikke skulle overnatte. Og få ting sier sommer som makrell og rabarbra. Jordbær kanskje. Men de tar på en måte over når rabarbraen takker for seg. De som ikke ble blandet inn i syltetøyet.

Men til makrell er det sylting som setter spissen. Litt syrlig rabarbra og eddik kan virkelig temme den litt fete fisken som jeg bare må ha for å offisielt åpne sommeren.
Syltet rabarbra
250 g rabarbra
1 dl eddik, 7%
2 dl sukker
2,5 dl vann
Dill, gressløk og/eller hele pepperkorn 

Rens rabarbra og skjær i skiver og strimler. Bladene hiver du. Stilkene renses for det ytterste skallet. Riv av, eller bruk en potetskreller. 

Ha oppskjært rabarbra på glass. Ha i for eksempel litt frisk dill, pepperkorn eller gressløk. 
Kok opp vann, sukker og eddik. La det småkoke en 4-5 minutter.  Bruk litt mer sukker og litt mindre eddik om du er redd det blir for surt. 

Hell den varme sukkerlaken og rabarbraen. La den stå og avkjøle seg på kjøkkenbenken. 
Passer utmerket til for eksempel grillet eller stekt makrell, men også kjøtt som nakkekoteletter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør