Sitronpasta

En gang i tiden var det å reise utenlands på sommerferie ensbetydende med sure sitroner. Eller egentlig lemonade da. En hvitaktig skikkelig sur drikk brygget på nettopp sitroner. Og det lignet ikke på sitronbrus i det hele tatt. Det smakte sitron. Og jeg bare elsker det. Ble ikke sur i det hele tatt. Bare blid mens jeg sugde inn saft og gnafset i meg sitronskivene som lå og fløt i herligheten. 
Buddhister regner sitron som en av tre velsignede frukter. De to andre er fersken og granateple. Og sitronen, den kan brukes til så mangt. Her snakker vi alt fra renhold til mat og medisin. Slenger meg gjerne med i lovprisingen jeg. Og skal ikke gå nærmere inn på virkeområder her heller. Men sitron er en skikkelig fin og gul venn som lever og parteres til stadighet på kjøkkenbenken.

Men nå konsentrerer vi oss om sommermaten. Og en lett sitronpasta kan være like riktig og friskt en varm dag som lemonaden var. Passe syrlig. Vestlig friskt. Og ren sommerlykke.
Pasta til 2-3
Cirka 400 g spagetti 
1 sitron
1dl sitronolje, olivenolje med sitron 
100g revet parmesan 
Basilikum eller bladpersille
Evnt ristede pinjekjerner 
Salt
Pepper

Riv skall av sitronen og press ut all sitronsaften. Bruk gjerne økologiske sitroner om du ikke er lokalisert under ett sitrontre. Eller vask grundig for å bli kvitt sprøytestoffer. Bland den med olje og parmesan. Hakk urter og tilsett også. Her har jeg brukt bladpersille. Men basilikum passer også godt i.

Om du ønsker en mer kremet konsistens på sausen kan du ha i litt fløte. Noen rører inn ett egg. Eller du kan bruke litt av kokevannet fra pastaen som er fullt av stivelse. Jeg for min del synes sitronpasta er velsignet godt ganske enkel med kun sitron og en god olje.

Rist eventuelt pinjekjerner i en varm panne. 

Kok pasta. Hell av vannet, og bland pastaen inn med sausen. Strø over pinjekjerner, og eventuelt mer urter og parmesan.
Serveres rykende fersk! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør