Bananpannekake

Jeg tror faktisk jeg kunne drept han. Vel rana i det minste. Han fyren som stakk av med siste litt grove rundstykket på fatet. Du vet sånn når du kommer litt nedover i Europa og frokosten stort sett byr på tørre loffskiver, crossainter og marmelade. Da våkner ikke stort annen enn instinktet til en som er indoktrinert med fiber.
Siden jeg befant meg i en gulldekorert speilsal i ett tysk talende land ble drapsplaner og andre planer kanselleet. Og mine sorger druknet i marmelade. Ordnung muss sein og sånn. Og jeg skilte meg såpass ut blandt de dresskledde at det nesten var arrestgrunn i seg selv..Men det hender jo da det sniker inn en tanke om søte gullaktigr morgener. Faktisk inkludert med fiber. Kanskje litt søtt. Så kan en føle seg litt kontinental..Helt lovlig.

Bananpannekake
1 banan
30g havregryn eller andre gryn, for eksempel quinoa
2 egg
Så kan du evntuelt ha i litt kanel, vaniljesukker og/eller bakepulver

Sånn bortsett fra at en bananpannekake bør inneholde banan er det ulike oppskrifter. Egg er jo greit så kaka henger sammen. Noen bruker ett egg og har i litt melk. Noen dropper havregryn og bruker kun banan og egg. Andre har i litt hvetemel eller speltmel. Jeg har også byttet ut havregryn med ferdig kokt quinoa som sto i kjøleskapet. Da fikk jeg en glutenfri variant med masse fiber. En skikkelig søt kickstart på dagen. 

Mos sammen til ei røre, og stek på lav varme på begge sider.
Spises med litt syltetøy, friske bær, rørte bær, honning, sirup, for eksempel da av granskudd, eller lønn. Eller smeltet sjokolade….

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør