Pasta med krabbe, tomat, sitron og chili

Jeg må ha vært mer hardhudet før. Jeg mener, vi sprang over stokk og stein ganske så bokstavlig for å komme ned til sjøen om sommeren. Og vi sprang barbeint! Veien, som ikke var en vei, men lignet mest på en steinrøys, ville fått meg til å oie og akke meg mens jeg listet meg stilt på tå sånn i dag. Men den gangen. Da bare sprang vi ned. For å bade. Eller fiske etter krabbe.
Gjerne snike seg ut på flytebryggene som var låst med de største hengelåsene du kan tenke deg. Eller rett på svaberga. Ligge på magen helt helt ytterst og slenge ut ett hyssingsnøre med ett knust blåskjell på. Himmel og hav. Det var jo rene dyremishandlingen. Skjellene var jo levende, og vi smalt dem så hardt vi bare kunne inn i første og beste stein for å bruke dem til agn.

Så fanga vi fine små strandkrabber som vi puttet i en plastbøtte med vann. Der kunne vi med selvsyn observere at de ble slappere og slappere før vi heiv dem ut til rovfisken, eller torsken da, i Bunnefjorden. Det var sommer det. Krabbe, blåskjell og bad. Og ikke en bekymring i sikte.

Bruker du en rive eller tegne og fanger litt større krabber, eller bare har skikkelig lyst på krabbe og snubler over ett skjell, så er det ikke sånn at den eneste måten å spise den på er med loff og majones heller. Paste di Mare, Sjømatpasta, eller her, bare med krabbe er en signaturrett både her og der.  I utallige varianter. Alltid helt fantastisk. Og en favoritt hos meg. Og denne pastaen med krabbe, sitron og chili sitter som ett skudd når det skal være.
Pasta for 2
75g cherrytomater
Havsalt eller maldonsalt
1 hvitløksfedd
1/2 rød chili
3 ss olivenolje
Saft og skall fra en sitron
170 g kokt krabbe, både det hvite og brune kjøttet
Cirka 180-100g pasta
Frisk bladpersille

Del tomatene i to, og ha over litt havsalt. Skrell og rens hvitløk og chili. Bruk gjerne en morter for å mose dem sammen, Ha i olje og sitron. Både saft og skall.  Har du stor morter kan du bare fortsette å bruke den, eller du har mosen over i en bolle. Bland uansett inn krabbekjøttet, og skvis inn tomatene også her. Jeg synes det er godt med litt persille også rett i sausen her.

Pasta koker du etter anvisning. Den skal være al dente, og ha litt tyggemotstand. Når den er klar blander du den med krabbesausen din, strør over litt bladpersillle. Lukker øya, og nyter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør