Siciliansk pesto

Jeg har aldri skjønt det der med rosinen i pølsa. Hva gjør den rosinen der? Rosiner er en av ikke så alt for mange ting jeg helst holde meg helt unna. Og jeg putter det i alle fall ikke i maten. Ikke i bolledeig heller. Og blodpølser med rosin har så langt ikke nådd min kjøkkenbenk. Ikke uten rosin heller. Men der stammer vist uttrykket fra. Javist gir det smak! Men ikke min smak..
At rosin skal gi meg noe som helst høydepunkt og fungere som prikken over i'en er meg høyst uforståelig. Det må i tilfelle være en fallulykke der en enslig rosin legger seg over en i på arket. Og jeg digger egentlig tørka frukt høyere enn de fleste stjerner jeg vet om. 

Snakker vi om omkransing, lidenskap og sødme skjønner jeg det! Som Sicilia. Det må være rosinen i pølsa si det! Middelhavets største øy. Bare ett tre kilometers kartspark fra Italia. Plassert strategisk under den sagnomsuste støvelen. Ikke over. Under. Men overjordisk. Omkranset av havet. Ettertraktet av grekere, romerne, spanjolene og arabere. Som alle satte sitt preg på øya. Formet henne på en måte.

Og det endte med en helt egen form for italiensk lidenskap. En liten fyrrig italiener. Noe helt for seg selv. Og en god del mafia. Men lidenskapen da dere. I maten! Salt som havet, søt som smilet og heit på en og samme tid. Og så har de mandler. Mange mandler. På trærene. I hetvin. Og i mat. Unike kombinasjoner bare en øy kan finne på å frembringe. 

Da snakker vi rosinen i pølsa. Eller jeg bytter gjerne med sultanas. De gule, store og søte som minner om rosin. Gir den rette sødme. Smaker av Sicilia. Blandet med mandlene og chilli for motstand og spenst. Ansjos som smaker sjø. Og du store min tid. Jeg tror i grunnen vi kan kalle det sommer 
Siciliansk spagetti til 2
Spagetti
Noen kvaster frisk basilikum
2 cherrytomater
2 soltørka tomater
20 mandler sånn omtrent 
1 raus neve med revet parmesan
1 hvitløksfedd
1/2 -1 chilli, rød
3 ansjosfileter
1 liten ss sultanas (gule rosiner)
1 dl olivenolje
1/2- 1dl av kokevannet fra pastaen

Altså, vi snakker enkel sommermat. Pasta og pesto.

Kok spagetti nok for to. Når spagettien er ferdig kokt tar du vare på litt av kokevannet i en kopp. Stivelsen fra spagettien hjelper deg å omforme pesto til en nesten kremet saus til spagettien etterpå. 

Ha ellers alt av ingredienser i en foodprossesor, eller bruk en stavmikser. Kjør det sammen til en jevn masse. Jeg har brukt mandler jeg har skåldet og deretter grillet i ovnen, men bruk gjerne usaltede, hele mandler.

Du trenger ikke lete høyt og lavt etter sultanas. Bruk rosiner om du har liggende. Som du muligens har skjønt. Det har ikke jeg! Om du absolutt ikke klarer rosiner eller sultanas, forsøk tørka tranebær. Begynn med 1ts og ha heller i flere etterhvert for sterkere sødme.

Rør inn litt og litt av kokevannet fra spagettien til du har en passe konsistens på sausen din. Rør deretter sausen inn med spagettien.

Server med ett lett dryss av parmesan og  litt frisk basilikum. Kanskje noen oliven. Og nyt! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør