Sirup i skuddet-altså granskudd!

Det var nå så inne i granskauen irriterende da! Jeg visste bedre ikke sant? Tross alt vokst opp midt i skauen. Vel, nesten da. Var kanskje mest naturtomt egentlig.  Og så var det jo i grunnen bare om sommeren. Men det vokste vilt og mye. 
Også vet jeg jo at en liten pose i lomma på tur er kjekt å ha. Har en liggende i bilen faktisk. Ligger godt der. Men har du en liten pose på tur, ja da! Det kan bli både likør, pesto, smør, syltetøy, sylta greier og chutney av sånt. Og likevel gikk jeg dag etter dag på min lille opptreningsrunde uten så mye som en papirlapp i lomma! 

Men jeg viste jo det jeg trengte granskudd. Husket det hver gang jeg gikk forbi. Nesten så jeg fikk skjelven, ikke sant.  Og oppskriftene begynte å dukke opp. Overalt! Og når Aftenposten Junior presenterte det som ukas oppskrift måtte jeg på slang.. Granskuddslang! Hva gir du meg? Med pose klemt inn i hånda og en hjerterytme noe så inne i granskauen rask. Bort i en hage rundt hjørnet og ned gata. Turen var jo unnagjort, ikke sant. Uten pose. Så på kne gjemt bak en bil fikk jeg med meg ett lite lass skudd. Vi vet alle at forbuden frukt et godt. Så denne sirupen er nok ekstra god. Og husker jeg det tar jeg med pose i lomma neste gang jeg skal ut også. Det er nå i begynnelsen av juni granskudda spirer nemlig..
Granskuddsirup
granskudd
3 deler vann
2 deler sukker

Ha granskuddene i en kjele med vann. Vannet skal bare dekke skuddene. Kok på middels varm i 25-30 minutter. Så finner du fram ett døslag slik at du kan sile væsken ned i en bolle, ett litermål  eller noe, og så kaste granskuddene.

Mål opp hvor mye væske du har. Oppskriften her er jo ganske omtrentlig. Er du tålmodig har du kanskje plukket en masse skudd. Ha væsken tilbake i kjelen og tilsett sukker. Forholdet skal være omtrent tre deler med væske og 2 deler sukker.Rør om, og la dette få koke på svak varme til det blir tykt og seigt. Altså til det blir sirup. Husk bare at sirupen tykner litt til når den avkjøles, så ikke la den bli alt for tykk!

Fargen vil gå fra det friske grønne i skuddene, til brunt under koking. Og når du har i sukker vil det etterhvert gå mot en mer rødlig farge. Jo lenger det koker, jo mørkere blir det. Bruk en skje til å skumme av litt i kantene undervis i kokinga så sirupen blir fin og blank.

Ha sirupen på rene glass, og oppbevar den i kjøleskapet. Der holder den seg i månedsvis.
Noen spiser granskuddsirup som hostesaft, og den skal være så bra så mot hoste og sår hals. Ellers kan det brukes på is, pannekaker, vafler, i kakekrem, på jordbær, i teen din, på ost, til viltkjøttet. I det hele tatt vel verdt ett forsøk! Og muligens også en tur på juletreslang..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør