Grissini med smak av urter

I det jeg sjekket kart og kompass en siste gang fikk jeg ett blikk som sa noe sånt som at får jeg ikke mat nå så dør jeg.. Og kommer det fra egne barn tror du på det. Du antar i alle fall at kveldens nattaklem er tapt. Og siden vi ikke var hjemme og veska tom for alle kriserasjoner, ble de satt på noen plaststoler ved ett sted jeg ellers ikke ville satt mine ben på høylys dag. Rett utenfor Coloseum. Omkranset av plastskilt som lovte byens beste pizza og hamburger. Samt kald brus.
De hadde spandert på seg små glass med enkle grissini pakket i papir. Kanskje var det bordpynt. Det smakte papir. Og mulig det egentlig var spisepinner. De gikk ned på høykant. Pizzaen lå igjen.. Og jeg gjettet kart..

Om det er mens vi venter på maten mat. En del av ett koldtbord. Som ett tilbehør. Hva som helst egentlig. Brød, og også grissini er best ferskt. Fryser du de ned utbakt og ustekt kan du få ferske små brød gang etter gang. Og du slipper å lure på om det egentlig er spisepinner eller mat også. En vinn-vinn situasjon der altså. Om du er i nærheten av fryseren selvsagt.
16stk
25g gjær
2 dl kaldt vann
2 ss olivenolje
1 ts flytende honning
1 ts havsalt
2 ss friske og hakkede urter, for eksempel rosmarin, ramsløk, persille, basilikum ...
2 dl fint rugmel
2 1/2- 3 dl hvetemel 

Rør gjæren ut i det kalde vannet. Ha i olje, honning, salt, hakkede urter og mel. Kna det godt dammen til en smidig deig. 
La deigen få heve på ett lunt sted en times tid under ett kjøkkenhåndkle eller plastlokk. 

Ha deigen ut på bakebordet og kan den sammen. Del i 16 emner som du ruller ut til fingertykke pølser.

Ha dem på en fjel du dekker med bakepapir. Frys dem ned slik. Når de er frosne kan du legge dem i plastposer. 

Når du skal bruke dem tar du ut ønsket antall grissiner fra fryseren. Legger på ett bakebrett, og lar dem tine i romteperatur mens du skrur ovnen på 225 grader. 

Stek midt i ovnen cirka 12 minutter, og server nystekte.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør