Bakt ostekake med mascarpone og bær

Jeg har ikke helt skjønt dette med sunnmøringer og kake. Men jeg har skjønt at kake er viktig. Veldig viktig.
Alle har minst en favoritt. Og kanskje viktigere, en spesialitet. Min stolthet er gulrotkake. Men jeg har etterlever langt flere på repertoaret. Enkleste anledninger krever nemlig kake. Jul. Påske. 17 mai. Lørdag. Kaffebesøk. Bursdag.

Kan hende jeg overdriver litt. Jeg ser det jeg vil se. Og spiser det jeg vil spise. Men nå hadde det seg sånn jeg hadde noe mascarpone og en slant gresk sitron yoghurt. Og det falt sammen med noens bursdag. Denne noen var meg. Og skal det bli kake får noen lage den selv. Og andre vil bli en kakesmule misfornøyd om noen ikke gjør det.

Kombinasjonen ble ostekake. Sammen med en bærsaus da det er innmari mye bær nå. Og allerede en dag før den nok er på sitt beste,og det skal feires bursdag,  er vi halvveis...
Bunn
250 g mandler eller mandelmel
2 ss sukker
2 ss smeltet smør

Ostemasse
200 g kremost naturell
250 g mascarpone
50 g youghurt, naturell-, vanilje- eller sitron
175 g sukker
4 egg
1 vaniljestang, eller tilsvarende vaniljepulver 

Bærsaus
300 g frosne eller friske bær
50 g sukker
Skall og saft av 1 lime
Evnt ett par ss likør om du vil sprite opp litt. La i tilfelle bærene få marinere seg over natta..

Bruk en springform 20-22 cm i diameter.
Sett ovnen på 180 grader.

Kle springformen med bakepapir i bunnen, og smør sidene godt. 

Du kan bruke ferdig mandelmel, eller rettigheter slett male mandler til mel. Finmal med hjelp av en food prosessor. Bland inn sukker og smeltet smør. Klem bunnen ut i springformen. Gjerne litt opp etter siden også. Men det er nå først og fremst en bunn. 
Stek på 180 grader i 15-20 minutter, til bunnen er gyllen. Avkjøl.

Det er greit om alle ingrediensene til ostesaken har omlag samme temperatur. Og da mener en gjerne romtemperert. Visp sammen ost, youghurt og vanilje. Du kan bruke en stavmikser, eller lignende, men ikke rør for mye og lenge. Visp inn ett og ett egg. 

Når bunnen er avkjølt pakker du inn hele springformen i aluminiumsfolie. Bunnen er selvsagt fortsatt i formen.. Bruk gjerne flere lag. Vi skal steke ovnen i vannbad, og vil ikke ha vann sovende inn i kaka. Jeg hadde tredobbelt lag folie utenpå. 

Hell ostemassen i formen, og sett i et vannbad. Senk varmen på ovnen til 150 grader, og stek kaka i vannbadet i 1,5 time. 

Avkjøl, og sett i kjøleskapet fram til servering. Aller best gjør den seg im den får stå natta over.

Bær, sukker og lime rører sammen rett før kakeslabraser, og legges på til servering.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør