Små sprø and fra Kina

Visstnok kan en se den kinesiske mur fra månen. Kanskje ikke så rart da at folk flest bor i Kina. Og da spiser vel folk flest også kinesisk da? Eller? 

Jeg vet ikke jeg. Men det jeg vet er at vårrullene i fryserdisken stort sett består av deig, og lite vår. At det er like greit å lage til selv. Og at kinesisk matlaging er like mangfoldig som landet selv med alle sine distrikter. Stort og langt. Som muren. 
Jeg hadde snublet over ei and. Den lå i frysedisken. Ikke at jeg datt i frysedisken da. Ikke i anda heller. Men jeg kastet nå ett blikk ned i disken. Og der lå ei and. En fin norsk en fra Holte Gård. I alle fall brystpartiet. Og jeg tenkte på Kina... Tre små kinesere. Donald Duck. Og litt på tantes andefarm i Thailand. Uansett, Superenkelt og raskt . Nesten fast food i grunnen. Nesten så det føles som litt juks. Det er liksom ikke noe å koke i hop., 
Bruk kylling eller kalkun om du er i mangel på and.. 
Små sprøe ender
And eller 2 kyllingfileter
100 g blandet sopp, eller tørket sopp
Five spice krydder
Ingefær
6 ss hoisinsaus
1/4 slangeagurk  
1/2 appelsin
2-3 vårløk

Tynne kinesiske pannekaker
90 g hvetemel
0,5 dl kokende vann
1/2 ss kaldt vann
1 ss sesamolje 

Begynn med pannekakene om du ikke har ferdige. Ha melet i en bolle. Tilsett kokende vann litt etter litt. Til slutt har du i det kalde vannet. Kna deigen godt sammen og la den hvile i plast i en halvtime. 
Rull ut deigen i  og del i passe emner. Dette burde gi deg cirka 10 stykker. 
Form små baller du trykker litt ned i midten, og pensle med sesamolje. Deretter kjevler du leivene så tynt du tørr, og steker pannekakene på middels varme. Ett minutt på hver side i en litt oljet panne eller wok. 

Pakk dem i aluminiumsfolie for å holde varmen. Disse kan godt lages på forhånd og oppbevares i kjøleskap også. Du varmer dem raskt i ovn 5 minutter, 175 grader, eller i bambuskurv ved servering.
Kjøttet krydres med five spice og litt frisk ingefær om du har.Five spice er rett og slett fem krydder i ett. Fennikel. Szechuanpepper. Kanel. Stjeneanis. Og nellik. Litt søtt. Og veldig kinesisk. Krydre alle sidene av anda du har. La fettet sitte på! Det gir god smak. Og du vil heller ikke spise ei tørr and uten humor og smak.

Ingefærbitene legger jeg i små lommer jeg skjærer i kjøttet. Stek i ovnen på 170 grader. Cirka 20 minutter for ett lite bryst. Nærmere 1,5 time om anda skulle veie 1 kg.. 

Mens kjøttet står i ovnen gjør du klart resten. Jeg brukte tørket kantarell fra høstens skogstur, som jeg bare bløtlegger litt i vann. Men bruk den soppen du måtte ha. Eller ingen sopp i det hele tatt. 
Skjær slangeagurk i strimler og hakk vårløk. Jeg brukte en appelsin også. Appelsin og and er gode venner. Og gir en frisk smak. Dessuten hadde jeg en enslig appelsin i fruktkorga som bare ba om bruk.. Men det er ikke nødvendig. Eller tradisjonelt. 

Hoisinsaus er en krydret soyasaus. Den finner du ferdig i innvandrerbutikken . Du kan også godt bruke plumsauce fra samme sted. Eller lage en selv av plommer, sukker, five spice, soyasaus, litt vann, chilli og litt appelsin. 

I bunnen av bambuskurvene legger du litt bakepapir så ikke maten ikke fester seg. 

Når kjøttet er ferdig skjærer du i passe biter. Fettet kan du godt skjære bort nå. Server kjøtt, grønnsaker, litt ekstra hoisinsaus. Ha maten i kurvene, eller boller. Pakk inn i pannekakene ved bordet etterhvert som måltidet skrider frem. Og bare nyt! 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør