Vintersalat med røkt torsk og potet

Jeg innrømmer det.. Glatt. Som potetmos.. Det blir ikke mye poteter til middag her i huset..Slettes ikke hver dag. Ikke hver uke en gang. Men det er slettes ikke fordi det tar tid! Mer fordi jeg sjelden kjøper det.. Men når jeg først gjør det, så er det jo gjerne 2-3 kg i slengen. Og da må potetmiddagen til pers. 
Men altså .. Det trenger ikke ta tid. Og du rekker fint å koke samme i hop og spise før kjøring til treningstime, korps og Hotel Cæsar.. 

Det er ikke verre enn at du skreller og deler poteten i passe biter. Så trenger de ikke mer enn 5-10 minutters koketid. Litt alt ettersom hvor store biter det er selvsagt. Jeg er ikke så nøye på den finhakkingen, bare maten ser god ut. Og smaker godt. 

Røkt torsk med poteter og stua gulrøtter er helt ypperlig mat. Men når jeg føler for litt mer farge på maten kan jeg jo løfte utgangspunktet av fisk, potet og gulrot litt videre. 

Vintersalat
Til to:
3-4 poteter
400 g røkt torsk
2 gulrøtter 
4 asparges
2 vårløk 
Salat eller babyapinat


Dressing/vinaigrette
3 ss olivenolje 
2 ss hvit balasmico eller hvitvinseddik
2 ts dijonsennep
1 ss kapers
2 fedd hvitløk
Sitron
Salt
Pepper
Du skreller og deler potetene i passe biter og koker disse. Kok opp usaltet vann til fisken, og la den trekke cirka 10 minutter. Siden røkt fisk er litt salt må du ikke salte kokevannet. Ta heller å smak til med salt senere. Jeg har også brukt klippfisk i denne salaten, og da gjelder selvsagt den samme regelen. Eller om du ikke vil trekke fisk i det hele tatt smaker det godt med røkt makrell. Her er det bare å velge og vrake. Eller som vanlig.. Bruk det du har og liker. 

Gulrøttene kutter du i biter og har i rå, eller gir den noen minutter sammen med aspargesen i en kjele. Vil du heller bruke reddik, kålrot eller noen andre grønnsaker gjør du selvsagt det. 

Så var det vinaigretten. Bare bland sammen alle ingrediensene og rør godt til den får en nesten majoneslignende konsistens. Jeg bruker en hvit balsamico med oregano som passer helt utmerket til hvit fisk. Også helt alene sånn det ofte blir servert i Portugal. Men fortvil ikke om du ikke har.. Du kan fint bruke en hvitvinseddik. Smak til med sitron, salt og pepper. Voila!! 
Ha salat, eller babyapinat på fat. Og bland i grønnsaker, poteter og fisk. Drypp over vinaigretten. Og litt persille om du har. 

Middag på 15 minutter! Med potet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør