Solgul fiskesuppe

Noen reiser hjem til mors kjøttkaker. Jeg reiser hjem til pappas fiskesuppe. Fiskesuppa til far min ligner ikke noe fiskesuppe som er pulverisert i en pose. Og jeg blir fortsatt like glad når det vanker suppe og hjemmebakt brød når jeg kommer på besøk.
Så etter en flott turdag med litt kalde fingre som eneste lille drawback passet det meg bra med grønnsaksrester som passet som hånd i hanske med fiskesuppa som jeg selvsagt har rappet oppskriften til for lengst. Vel, jeg manglet purre, men hadde løk. Og siden faren min alltid sier at en oppskrift kun er en ide  , fant fisk og grønnsaker snart veien ned i den sorte gryte. 

Fiskesuppe
4 ss olivenolje 
2 hvitløksbåter
2 purre, kun den lyse delen, eller 1 løk
1 fennikel, eller bruk stangselleri
1/2 g safran (evnt gurkemeie for fin gulfarge)
1,2 liter fiskebuljong kokt av fiskebein, eller terning 
2dl tørr hvitvin eller eplemost
Litt potetmel eller maisenna
600 g fiskefilet
3-4 tomater
Salt, pepper, persille

Skjær purre og fennikel i strimler. Varm opp oljen i en kjele og ha i knust hvitløk. Fres grønnsakene myke i oljen. Ha i safran. Spe med vin eller eplesaft, og fiskebuljongen. La der koke en 15 minutter. 


Jevn suppa med potetmel rørt ut i litt vann. Eller bruk maisenna. Den skal ikke bli for tykk. Så langt kan alt gjøres på forhånd. Resten er fort gjort!


Skjær  fisken i fingertykke og ca 3 cm lange biter. Strimle tomatene. Ha dette i suppa, og la trekke til fisken er ferdig. Du kan ha i reker, blåskjell eller annet også og la det såvidt trekke noen minutter. 

Smak til med salt og pepper. Ha til slutt over litt persille om du har. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør