Hval ceviche lettere rystet

Cheviche er råmarinert fisk. Som regel forbundet med lime, men du kan bruke hvilken som helst sitrusfrukt. Metoden har sannsynligvis sine røtter i Peru. Men siden jeg da ikke eier skam og grenser har den fått en liten vri av Japan for kvelden. Friskt og godt! 

Jeg hørte om metoden for første gang av en bereist dame med kjæreste av helt annen nasjonalitet, og viste med en gang at dette må jeg teste! Marineringen altså. Og her en dag hadde det seg sånn at jeg hadde fått ett glimt av fersk tunfisk i titteboksen. Og nøden lærer som kjent kvinnen å spinne- og jeg hadde hvalkjøtt i fryseren. Siden vi her råmarinerer er regelen den samme som for sushi, fisken må ha vært dypfryst for å unngå matforgiftning.. 

Litt sammenblanding av hukommelse, oppskrift og smak og jeg hadde en fin fin, litt alternativ variant av sushi, eller cheviche, med litt krydder og egenart. 

Fiskekjøttet
500 g hval/tunfisk
3 lime eller 1 grapefrukt
2 ss grønn tørket te 
2 ss sesamfrø
Olivenolje
Syltet, gjerne rød, ingefær
2 vårløk
1 frisk chili
Soyasaus
Frisk koriander

Begynn med å presse det du har av sitrusfrukt. Grapefrukt eller lime. Saften skal brukes til å råkoke kjøttet. Ruller du den litt rundt på kjøkkenbenken slipper den safta lettere. Eller stikk en gaffel i kjøttet for samme effekt. Legg kjøttet i juicen, og la ligge i 40-60 minutt. Du kan selvsagt bruke sitron eller appelsin hvis du heller vil det. 

Du kan like selvsagt droppe hele marineringen og gå rett på krydderet om du vil være raskere eller bare gjøre det enklere. Hval har jeg brukt både til sushi og sashimi med stort hell. Og jeg ser ingen grunn til at hvalkjøtt må gjemmes i brun saus. 

Bland sammen grønn te og sesamfrø. Teen fungerer som krydderaroma og er ikke så skummelt som det høres ut. For ikke å snakke om at det lukter godt!Når kjøttet er ferdig marinert ruller du det godt i blandingen. Jeg synes det er ekstra godt med en stekeskorpe på rått hvalkjøtt, så jeg gir rullene en omgang i stekepanna med olivenolje, og da denne te/sesamblandingen  på. Den skal ikke være gjennomstekt. Bare få ett sprøtt ytre, og stekeskorpe under. Alle gode ting i tre 

Skvis ut siste rest av grapefruktjuice og bland med syltet ingefær til en saus du har ved siden av som dipp, eller bare rett på tallerken. Bruk den ingefæren du har til sushi. Rød syltet ingefær finner du på glass i invandrerbutikken, og kan godt brukes til sushi senere. En del steder kalles det vel faktisk sushi ingefær, og matcher laksen. 

Legg skiver av kjøttet på sausen, og ha over vårløk, chili og koriander. Litt soya på kjøttbitene, og ett par båter lime eller sitron ved siden av og maten er klar.
Bortsett fra at

Til dette trengs noen grønnsaker
2 pak choi, eller jeg har også brukt hjertesalat og baby leaf
Asparges
2ts sesamolje
3 fedd hvitløk
2 ss teriyakisaus
Skjær i passe biter og pres grønnsakene med sesamolje i panna. Krydre etter smak med teriyaki saus, som rett og slett er ferdig blandet soya, riseddik og bønner. 
Du kan godt ha ris til. Gjerne jasmin. Om du vil erstattet du halvparten av koke annet med kokosmelk og lager kokosris. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør