Lemon curd -sitronsmør

Liker du det ikke har det i alle fall en frisk farge som pynter opp bordet, eller imponerer vennene dine på sosiale medier. 
Jeg har fått dilla på denne friskusen i frokostene mine. På brød sammen med ost. Litt oppe på muslien min. Med gresk youghurt. Jeg har til og med brukt den i sjokoladetrøfler med hell. Kan tenke det duger som paifyll. På vaniljeis. I det hele tatt! Om du da liker sitron.

Lemoncurd er smør med sitron. 
Du trenger
4 eggeplommer
2 dl sukker
1,8 dl sitronsaft
50 g smør

Dette har du i en bolle som er akkurat så stor at du kan ha den over en kjele. Du må nemlig sitte og røre i bollen over ett vannbad i 40 minutter. Jeg koker opp vann og trekker med meg en høy stol og ei bok. Eller leser aviser på nett. Samme det. 

Vær tålmodig og ha over på rene glass når distansen er tatt. Du har for en stund. Om ikke alt blir paifyll.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør