Kyllingsatay og peanøttsaus

Grillspyd er alltid en hit til middag. Og det trenger slett ikke være grillsesong. For hva er nå det? Vi griller på stranda om sommeren,i fjæra om våren og på fjellet om vinteren. Eller rett og slett i panna hjemme på komfyren.
Og skal jeg først legge grillspyd i vann og er litt fysen på sommer og sol, er kyllingsatay tingen! 

Jeg tar utgangspunkt i en oppskrift jeg aller nådigst har lånt fra Lise Finchenhagen, som igjen har den fra Bernt Stiansen. Hun var evig takknemlig skrev hun, og jeg henger meg på den. 
Tilpass mengden etter behov. 

600 g kyllingfilet eller svinefilet

Marinade
1 dl ketjap manis, søt soyasaus
1 ss sambal oelek, chilipasta
2 ss soyaolje
1 ss sesamolje
1 ss revet frisk ingefær
1 fedd hvitløk, revet
2 ss hakket frisk koriander 

Peanøttsaus 
1/2 glass grovt peanøttsmør
1/2 glass vann
Resten av marinaden 

Bland marinaden. Skjær kjøttet i tynne skiver, og la det ligge i marinaden i minst en halv time. Eventuelt har du kjøttet på spydene  med en gang, og pendler med marinaden.

Grill spydene på sterk varme til det er gjennomstekt .

Kok opp vannet. Rør inn peanøttsmør og resten av marinaden. 

En frisk mangosalat med vårløk, limesaft, revet frisk ingefær og hakket koriander er godt ved siden av spydene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør