Sprø tortilla

En fredag var jeg skikkelig lei av fredagstacoen. Nå er den lite diskutabel med mindre det skulle ha seg sånn at det ikke er barn hjemme. Men jeg følte i alle fall for en vri.


For sikkerhetsskyld hadde begge tacomedhjelperne forsvunnet ut av dørene, med beskjed om å bare ringe når det var servert. Og det på tross av alle regler tilsier at taco lages i fellesskap, ellers blir det ikke noe av... 

Prinsippfast som jeg da ikke er satte jeg i gang med en ide om en litt sprøere tortilla lefse for å variere taco skjellene som er en favoritt hos arvingene... Saken var bare den at jeg hadde ikke tortilla lefser...

Den som leter finner, og snart stekte jeg en egen variant som ett forsøk.. Skepsisen lyste hos de som kom hjem etter ett par ring i telefonen. Men i ettertid har det blitt nærmest fast følge fredag. Beskjeden var klar. Dette kan du godt gjøre igjen! 

Vil du ikke steke egne, eller har en pakke med tortillalefser eller potetlomper liggende, kan du selvsagt bruke det. Selv om forsøket på den lettvinte varianten ble blankt avvist her i huset. Kravet om kjøkkentjeneste fredag består... 

Tortillas
1 glass vann
1 ss olivenolje
1 egg
2 dl hvetemel
1/2 dl maismel
Salt

De lages litt på slump.. Og har du ikke maismel kan du bruke mer hvete. Jeg rører i alle fall til en jevn røre som ligner litt på pannekakerøre. 

Tortillaene steker jeg i stekepanne med olje. Deretter har jeg dem over på ett stekebrett. 

Jeg lager en blanding av cirka 0,5 dl olivenolje, 1 ts paprikapulver og 1/2 ts chillipulver. Sånn omtrent. Dette pensles på ene siden av disse pannekakelefsene. Så snus de. Og på andre siden har jeg på litt maldonsalt. 

Bruk pizzahjul eller en kniv og skjær trekanter. 

Inn i stekeovnen med grillelement. 250 grader. Helt øverst så de får svi seg litt. 

Og vips har du sprø, varme og hjemmesnekra tortilla chips. Til tacoen. Eller som de er utover kvelden om det skulle slumpe til å være igjen etter måltidet. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør