Smågrove scones

Jeg digger frokost. Særlig da helgefrokosten når vi dekker bordet med det vi har, koker egg og har tid uten at skoleklokka griper inn. Hos oss er det en uutalt regel at frokost spises sammen. 
Fersk og varmt brød gir luksusfølelse, og trenger ikke ta lenger tid enn den jeg bruker på å koke kaffe og egg. Jeg baker scones. 

Til en scones for deling i liten familie trenger du
2 dl hvetemel
2 dl sammalt hvetemel
1/2 ts salt
3 ts bakerpulver
1/2 beger med rømme
1/2 dl vann

Du kan jo lage en fin variant uten sammalt, men jeg synes det gjør seg med litt fiber på morgenen. Ny start liksom. 
Jeg har gjort akkurat det samme med vaffelrøre når ungene ønsker seg vafler til kvelds. Litt sammalt hvete og havregryn, og av og til noe youghurt, i og de får luksuskveldsmat med god samvittighet. De må bare ikke se røren for da stopper det litt opp... 

Strengt tatt trengs ikke melkeprodukter i heller.. Du kan bruke mer vann. Med rømmen gjør det litt mer saftig. Vil du ha i havregryn, valnøtter eller lignende, er det i grunnen bare å prøve seg fram med det du liker og har.

Her er det egentlig bare å røre i hop deigen med håndkraft eller maskin. Jeg bruker rømmerester fra fredagens tacomiddag. Men det kan likegjerne være kesam, creme fraische eller youghurt naturell. Det du måtte ha stående. 

Bak ut til ett rundt brød, og bruk en kniv til å skjære nesten igjennom deigen til 4 eller 6 biter som blir enkle å bryte av etterpå. 

250 g i cirka 10 minutter. Du har brødet på bordet i det eggklokka kimer! 

Godt med ost og syltetøy. 
Eller sitronsmør og ost. 
God frokost!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør