Taco med smak av Asia

Hver fredag, eller i alle fall annenhver er det samme leksa.. Tacofredag er så innarbeidet at det har blitt ett begrep. Her er det ikke rom for diskusjon. Taco er selvskreven meny og spises foran TVn.
Titt og ofte kjenner jeg at jeg er bitte litt lei. Og mang en vri blir gjort for å også tilfredstille egen gane. Sist ut var en asiatisk vri som viste seg svært vellykket.
Jeg tok rett og slett å delte kjøttdeigen i like deler. Ungene fikk sin elskede taco, og jeg fikk krydder på min! I form av kjøttboller. Og det uten særlig ekstra arbeid.

Til kjøttbollene trenger du
200 g kjøttdeig, gjerne svin
1 ss brunt sukker
1 1/2 ss vann + 1 ss vann

1/2 løk, eller 1-2 sjalottløk
1/2 ss asiatisk fiskesaus 
Pepper

Ha sukker og vann i kjelen og la sukkeret smelte, så det blir karamellisert, noen minutter. Ha i 1 ss kaldt vann
Bland kjøttdeig og løk, og ha i sukkerlaken, fiskesaus og pepper. Så må den få stå en times tid i kjøleskapet for å trekke til seg smakene. 

Form kjøttboller og stek  dem på høy varme for å få en fin steleskorpe. Senk så temperaturen og la dem bli gjennomstekte.

Disse kjøttbollene passer tro det eller ei ypperlig sammen med guacamole og litt sterke bakte tomater.

Guacamole lager jeg av
1 avocado
1 fedd hvitløk
Salt
Pepper
Sitron
Og av til litt rømme

Den kan også selvsagt snakkes til med koriander, tomat e.l. 

Tomatene jeg brukte denne gang var delt i biter, og pakket i folie med litt hvitløk, olivenolje, sukker og balsamico.20-30 minutter i ovnen og du har en søt tomatsaus. Restene kan oppbevares på glass i kjøleskapet. 

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde snubler over noen kokebananer også denne gangen. I motsetning til vanlige bananer må disse tilbredes. Du skreller og skjærer skiver som så enten stekes i olje, eller i ovnene med olje over. Fint som snack resten av helga, som tilbehør og til og med sammen med muslien din mandag morgen .


Så oppsummert pakket jeg kjøttboller, guacamole, salat, tomatene og banan i en hvetelefse og spiste min taco. Med twist.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør