Sommergyllen smoothie

For en utflytta Oslo borger som meg skjer det ett eller annet med kroppen og hodet når jeg kommer hjem til Oslo. Særlig om turen er ledsaget av sol og sommer. 
Da skjer det ett eller annet med Oslo beboerne. Plutselig sitter folk strødd på trappetrinn, benker og i parker med griller, kaffekopper og store glass med juice eller smoothie. Litt sånn stablet i høyden i en småurban henslengt stilling. Og da får jeg skikkelig hjemlengsel.

Så tusler jeg over Grønland som slett ikke lukter av hvitløk og chilli. Men av grilla kjøtt og søt mango. Og da husker jeg at jeg digger mango. Og den lukta bare overdøver alt av trafikkstøy og språk jeg ikke skjønner bæret av. Det er i grunnen ikke så farlig. Alle skjønner ett smil. Og alle kjenner igjen en mango. Dessuten er naturens ro bare en liten t-bane eller båttur unna. 
Smoothie med mango og gulrot
1/2 mango
1 gulrot
1 dl youghurt naturell eller appelsinjuice
1-2 skiver sitron

Du kan bruke appelsinjuice, eller da bruke youghurt for en litt mer fyldig konsistens. Jeg liker å bruke en tykk variant som gresk eller tyrkisk youghurt. Og da helst naturell variant. Så tilsetter jeg heller smak selv. Den litt tynne norske youghurten synes jeg personlig blir litt for søt, og tynn. Men barna foretrekker gjerne den i sine smoothier. Så her gjelder regelen om hva du selv foretrekker. Det er selvsagt også mulig å sile av youghurt gjennom ett klede eller kaffefilter for en tykkere konsistens Kesam med lime kan også brukes. 

Med youghurt iblandet litt melk, og kanskje også litt sukker har du en indisk lassi. Perfekt følge til sterk mat da den søte mangoen demper den sterke chillien. Ha da gjerne i noen mynteblad også for å få litt friskhet til drinken. 

Selv er jeg glad i sitrus, og synes sitron eller lime frisker opp. Andre vil kanskje foretrekke å bruke ett par skiver med ananas. Kjempegodt! Og friskt!
 
God sommer 😊

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør