Eltefrie rundstykker med rug

Første gang jeg kom til Pisa dundret vi forbi i tussmørket uten å se noe som helst. Andre gangen havnet jeg midt i en eng av solsikker. Sto jeg på tå kunne jeg såvidt titte ut over åkeren. Solsikker er digre!
Solsikkene skulle bli til olje og frø, så det var nok best å liste seg ut av åkeren. Vente lenge på en buss som gikk sånn av og til i god italiensk ånd, og legge fingeren på det skjeve tårn sammen med noen tusen andre mens en prøver å være unik og unngå unike afrikanske smykker solgt kun til deg.

I motsetning til bussene er flytrafikken ganske presis, og jeg kunne lett ha blitt igjen i solsikkeåkrene. I alle fall arresten i følge en noe sint flyplassansatt. "You argue, you go to jail"
sa han da jeg ville gå ombord noen minutter etter han mente var litt for sent. Disse italienske tidene er sannelig ikke alltid like greie å skjønne seg på. Det var på første turen, så jeg måtte til med nye billetter. Jeg liker nemlig både Italia og solsikker jeg. Og når vi har tid til nærmest feriefølelse med nybakt brød og lang frokost er det bare å nyte. Sett deigen kvelden i forveien, legg deg og drøm om en åker av solsikker.
Til 8-10 rundstykker
3 dl kaldt vann
5g (1/2ts) gjær
150g sammalt rug, finmalt
240g hvetemel
1ts salt
1ss honning

Solsikkekjerner til å ha på toppen

Rør gjæren ut i vann. Og ha i resten av ingrediensene, da med unntak av solsikkekjernene. Rør sammen  deigen med en sleiv eller lignende. Deigen blir, og skal være, ltt klissete. Dekk til bollen med litt plast, eller ett lokk. Og la den stå å¨kjøkkenbenken over natten. Eller i minst åtte timer.

Om morgenen har du godt med mel på bakebordet, og har ut deigen.  Form den som en firkant, rekangel. Brett det en gang. Pensle med vann, og strø over solsikkjerner. Nå må den få etterheve en 30 minutter. Gjerne der på benken. Skru på ovnen din på maks varme og sett bakebrettet inn i slik at det varmes opp.
 Når ovnen har nådd minst 250 grader med over- og undervarme, og deigen er ferdig etterhevet, deler du deigen i 8-10 emner. Sett rundstykkene på det varme bakebrettet, og ha rett inn i ovnen igjen.

Rundstykkene skal steke mellom 10 og 15 minutter litt ettersom hvor store de er. Ta de så ut, og avkjøl på rist. Dekk bordet. Og ring i matbjella!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør