Krokanis

Faren min sa alltid, "Godteri er ikke noe godt!". Og når sant skal sies er han ikke noe stor godterimann heller. Til nød en bit sjokolade eller litt kake når anledningen tilsier det. Likevel finnes det alltid is i fryseren. Og kommer barn og barnebarn til middag, vanker det gjerne is og friske bær til dessert.
Mine barn har dermed litt vanskelig for å svelge morfars påstand om at godteri ikke er godt. Han spiser nå alltid en porsjon. Og da er det gjerne vanilje- eller krokanis som kommer fram ledsaget av bær og store smil.

Med eggeblokade, 17 mai og en varm uke foran oss kom jeg over en fløteis uten egg. Vaniljeis har jeg skrevet om før, og den tuller jeg ikke med! Men nå ble det is uten egg og iskremmaskin. Så lett og luftig at det slett ikke er sikkert den rekker særlig lenge. Sabla god, og veldig enkel. Med akkurat så mye knas i tenna du vil og munngarden tillater.

Siden faren min nok innerst inne digger krokan, og nettopp rundet 70, er det til ære for han. Og jeg er veldig enig. Ingenting slår en skikkelig vaniljeis og krokanis. Men jeg lager den selv ..
Krokan
150g sukker
250 g mandler

Iskrem
500 ml kremfløte
1 boks sukret kondensert melk (og det er da ikke vikingmelk)
1 ts vaniljepulver eller vaniljeekstrakt

Begynn med krokanen. Ha sukkeret i en tykkbunnet kjele, eller panne. La det få smelte på mellomsterk varme uten at du rører i det. Om du, som jeg, har litt ujevn varme på platene dine, tar du heller å snurrer litt på kjelen. Ha i mandler når sukkeret er blitt karamellisert og rør så mandlene er dekket.

Ha det hele over på ett bakepapir for avkjøling. Vær forsiktig. Husk at smeltet sukker er veldig varmt. Du brenner deg skikkelig!

2/3 eller så av mandlene tar du og kjører til fin krokan i en kjøkkenmaskin. Resten kan du hakke litt grovere for hånd. Dette er egentlig mest en estetisk greie, og det ser litt mer rustikk og hjemmelaget ut med litt grovere krokan i isen.  Jeg synes også det gjør deg med litt mer crunch og noen biter i isen sånn rent smaksmessig. Men her er vi forskjellige. Så for all del. Finhakk alt om du vil.
Så var det isen. Ha kremfløte og kondensert i melk i en bolle, og stivpisk det. Rør inn vaniljepulver eller vaniljeekstrakt.
Ha i halvparten av den finmalte, og all den grovhakkede krokanen. Ha det i en egnet boks, og sett i fryseren. Som sagt ingen ismaskin her. 5-6 timer senere har du krokanis klar. Bare husk å sette fram resten av krokanen til de som vil ha mer på!
Vi tilhører vel uansett dessertgenerasjonen.. God sommer!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør