Kefirkake

"Se" sier gutten og strekker fram en neve med fire sløve løvetann.
"Fine?"
"Har du plukket blomster til mamma du?" må jeg spørre, og får noen digre øyne og ett par smånikk til svar. 
"Kjempefine!" sier jeg og håper i mitt stille sinn at barna mine ikke kommer hjem med løvetann i neven. De vil bli satt i ett glass og gjøre meg tårevåt til langt utpå høsten en gang.
Gutten får øye på noe på bakken, napper meg litt i armen og peker for meg. 
"Maur?" spør han.
"Snegle" sier jeg og forteller om dyret som driver og frakter huset sitt rundt på ryggen.
Sånne røverhistorier kan bli litt mye. Selv for en ivrig 4-åring så her må pappaen kobles inn som sannhetsvitne. 
Gutten har all tid i verden til å kikke rundt, mens løvetannen blir slappere og slappere, og sneglen sover middag i det fine gule huset sitt. Jeg tror mammaen hans blir kjempeglad.
Jeg ble kjempeglad. Og det viktigste er ikke alltid den store stasen, men den lille tiden og øyeblikket.
Og med alskens skoleavslutninger og andre avslutninger med og uten grill. Og mange timer som skal feires med kaker, er det greit at jeg ikke er den store kakepynteren. Jeg har riktignok laget både fotballbaner og sjørøverskip med mang en seigmann over bord. Men den enkle kaka uten all stasen og timesvis med nikjær pynting, er likevel den som går igjen. Som spises og svelges unna med ett spørsmål om det er lov med ett stykke til.  En langpanne med nærmest en lyssjokoladekake hvor all sjokoladen ligger i glasuren, og kefir gjør kaka saftig. Kan godt fryses, så tar du med en boks der det trengs - og vips er det sommerferie og du kan studere sneglene du også.
Kefirkake
1 liter kefir
5 dl sukker
4ts natron
3ts kanel
12 dl hvetemel
200g smeltet smør eller margarin

Glasur
100g smeltet smør eller margarin
2 ss kakao
2 ts vaniljesukker
4 ss sterk kaffe
250 g melis

Mål opp alt du trenger, og bland sammen mel, sukker, kefir, smør, natron og kanel i en kjøkkenmaskin eller stor bolle. Ha røra over i en smurt langpanne eller brødskuff. Kaka stekes på nederste rille på 175 grader i 45-50 minutter.

La den få stå å avkjøle seg litt før du har over glasur.
Glasuren bare blander du godt sammen til den er jevn, og har over kaka.

God bakst!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør