Risruller med hoisinsaus

Når jeg får spøsmål om hva man kan finne på til middag, er gjerne det viktigste kriteriet at der skal gå fort. Deretter at det er enkelt. Resten er ikke så nøye tror jeg. 
Så kommer grillsesong og tid er nesten ikke nevnt. Men ikke helt glemt.  Og så har vi fenomenet, ventepølse. Mens vi venter på varm grill og gjennomstekt kjøtt og bakte poteter spiser vi kjipe pølser som smaker av tennvæske. Ikke rart kalde pølser er en favoritt hos barna. 

Så kan det jo tenkes, rent hypotetisk, at du en dag tenker du heller vil ha en liten forrett. Det trenger ikke å følges av en grillseanse heller. Kanskje du bare vil bruke av hva du har i kjøleskap og grønnsaksskuff. Det geniale med vårruller eller risruller er at du jo kan fylle med akkurat det du vil. Kun makaber fantasi setter egentlig grenser for hva du kan slenge sammen og pakke inn i en rull. Likheten med pølser er litt perifer, men formen den samme. Smaken som du lager den. Og du orker sikkert maten når grillen er klar også. Bruker du rispapir framfor spring roll pastery slipper du steking eller frityren. Rispapir er dessuten glutenfri og uten melk for de som må tenke på allergier.
Risruller
8 ark med rispapir
1/2 kylling
2-3 gulrøtter 
1/4 slangeagurk 
1/2 squash
2 nøster med nudler
Litt frisk koriander
3 ss hoisinsaus

Dette er skikkelig kinesisk lapskaus. Vi tar av det vi har i grønnsakssakskuffa. Og i dag var det dette. En annen gang er det kanskje paprika isteden for squash. Kål framfor agurk osv.. Reker framfor kylling. Eller krabbe om du skulle ha det.Uansett er dette en enkel og rask variant av vårrull. Barna som kan styre sin begeistring for hoisinsaus, fikk sin variant med en rømme/majones blanding. Ikke så asiatisk, men like fullt noen fine ruller som faktisk ble spist. 

Jeg har også tidligere skrevet litt om vårruller med soya og chilli, og en variant med teriyaki. Med andre ord, mulighetene er mange. 

Grønnsakene river jeg gjerne med ett rivjern. På kyllingen bruker jeg håndkraft. Nudlene kokes etter anvisning på pakken, og klippes eller skjæres i mindre biter. Rør det sammen i en bolle, og smak til med hoisinsaus.

Det går fint å skjære stenger av grønnsakene og dandere disse litt lag på lag på rispapiret.

Risarkene bløtlegges ved bruk. Gjør i stand en og en rull og vær litt tålmodig så går det bra. Ha ett og ett ark i varmt vann cirka 15 sekunder. Legg på en plate eller rent og gjerne bløtt kjøkkenhåndkle. Det gjør det litt enklere å håndtere. Ha på fyllet. Ikke ha på for mye. Da sprekker bare rullene. Og selv om barna kan synes det er morsomt med matbomber ved bordet, er det ikke sikkert du synes det etter første smell..
Brett sammen til en rull. Og den er i grunnen klar til å spises. 
Eller du kan bruke en bambuskurv og dampe de lett varme. Omtrent som en Dim Sum, altså en asiatisk tapasrett. Min lille bambuskurv passer perfekt ned i en wok ,så holder jeg litt på varmen mens jeg holder på 

Server med litt chillisaus, soyasaus eller en dipsaus. Jeg brukte min vanedannende..
1 fedd hvitløk
1 ss limesaft
1 ss fiskesaus
1 ss hvitvinseddik 
1/4 ts salt
1/2 ss brunt sukker
0,25dl vann
2 ss hakket og frisk koriander 

Riktig god ventetid!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør