Müsli med eple, mandler og tranebær

Med tiden har jeg blitt et müslimenneske. En som liker frokostblandinger til frokost. Det spises med gresk, tykk youghurt. Og kanskje noen bær.
Den første jeg lagde gav meg helt dilla. Faktisk gikk det så langt at jeg var helt avhengig, og lagde porsjon på porsjon hver gang det gikk tomt i glasset. Knallgod med andre ord.
Den müslien finner du her http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/02/musli-med-salte-mandler-og-ingefr.html.

Så kom en etterlengtet ferie inn, og noe reising. Og brått ble frokostvanene brutt rett og slett ved å være annensteds hen. Også finnes det jo en rekke gode müslier der ute. Og dermed følte jeg brått at det kanskje ble litt søtt. Veldig god da.

Så da kom tiden for å forsøke seg på en litt mindre søt müsli. Denne er også bakt, men inneholder ikke noe sukker. Honning er det. Og jeg har fortsatt i både mandler og ingefær. Litt eplejuice gjorde at hele huset luktet eplekake Og helt til slutt har jeg tilsatt noen tranebær.

Dette kan være en god frokost til deg selv. Eller noen du er glad i. Som nå med både morsdag og valentine på trappene.
Müsli med eple, mandler og tranebær
50 g linfrø
100 g mandler
250 g store havregryn
100 g solsikkekjerner
1 ts kanel
1/2 ts ingefær 
1 klype salt
1/2 dl eplejuice
2-3 ss flytende honning
2 ss rapsolje
50 g tørkede tranebær 
Her har jeg brukt en kjøkkenmaskin. Den fikk jobben med å hakke madler, og knuse linfrøene.

Finn så fram en stor bolle. Ha i alt det tørre. Havregryn, solsikkekjerner, kanel og kardemomme, salt, samt mandlene og linfrøene. Ha i eplejuice, honning og rapsolje. Rør godt sammen.

Ha bakepapir i en langpanne. Fordel muslien utover i langpannen så jevnt du klarer. Bak muslien i ovnen ved 150 grader i 45 minutter. Rør om i blandingen et par ganger underveis. Dette gjør du selvsagt for å få en jevn steking, og unngå at det brenner seg.

Rør inn tørkede tranebær, eller andre bær når muslien har fått avkjøle seg.

Ha over i glass, eller en boks med lokk. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør