Grønnsaksnudler med et hint av Kina

Godt nyttår!
Natt til i dag feiret kineserne nyttår. Om vi kikker opp på himmelen vil vi se at det er andre nymåne etter vintersolverv. Eller, vi ser jo ikke alt det... Men på en klar dag ser vi kanskje nymånen.
Vi gikk inn i apens år. Det er en fast syklus det der. 12  ulike år. Alltid i samme rekkefølge. Rotte. Okse. Tiger. Hare. Drage. Slange. Hest. Sau. Ape. Hane. Hund. Gris. 

Nyttårsfeiringen er en av de virkelig viktige kinesiske høytidene. Feiringen starter på nyttårsdagen, altså i dag. Og slutter ikke før 15. dag med lanternefestivalen.

Ikke at jeg er kineser. Ikke har jeg feiret så voldsomt heller. Det har heller vært en litt slapp dag, der jeg virkelig ikke ante hva jeg skulle finne på til middag. Tilfeldighetene ville ha det til at en pose med lett blandet og ferdig oppskårne grønnsaker skulle til å gå ut på dato. Videre at det var en mandag. Kjøttfri mandag.  Og helt til sist var det altså denne nyttårsfeiringen. Slikt blir det wok av! 

Denne er helt vegetarisk. Men ha i litt kylling eller laks om du føler for det. Selv endte jeg opp med å strutte av vitaminer.
Grønnsaksnudler med et hint av Kina
200 g egg- eller risnudler
500 g ulike grønnsaker som løk, squash, gulrot, kålrot, vårløk, brokkoli, spinat
2 hvitløksfedd
1 rød chili
1 tommelfinger stor bit revet ingefær
1/2 kvast koriander
Peanøttolje
1 ss maizena 
2 ss vann
2 ss soyasaus
1 ss flytende honning
1 ts sesamolje
1/2 ss risvin eller sherry
2 lime
Sriracha saus, eller sambal olek
En håndfull usalta peanøtter

Som du skjønner er det hele blitt til litt på slump med de grønnsakene jeg hadde. Velg deg ut noen, skjær i biter og staver, og bruk de. Jeg har i gulrot, rødløk, kålrot, brokkoli og fersk spinat. 

Sett over vann til nudlene, og kok de etter anvisning på pakken. Hell av vannet, og skyld nudlene i kaldt vann når de er ferdige. 

Rens og hakk hvitløk, ingefær og chili. Ha olje i en panne. Jeg stekte i peanøttolje. Men du kan også bruke rapsolje. Når du woker bruker du høy varme, så oljen må tåle det. 

Ha hvitløk, ingefær og chili i wokpanna når oljen har blitt varm.  Ha i løken, og stek mens du stadig rører i noen minutter til det begynner å bli mykt og gyllent. Ha i resten av grønnsakene, unntatt spinat og koriander, og stek videre under stadig omrøring i noen minutter til. 

Bland sammen en saus. Maizenaen rører du ut med et par spiseskjeer vann. Ha i soya, honning, sesamolje og risvin eller sherry og rør ut. Som vanlig hadde jeg verken risvin eller sherry, men brukte en hetvin, Mocatel De Setubal.  Og som vanlig fungerte det fint. 

Rør sausen inn i grønnsakswoken sammen med nudlene, spinat og koriander mens den enda står på varmen. 

Helt til slutt smaker du til med en hot chilisaus. Jeg har i litt sriracha saus. Du kan også bruke sambal olek.  Skjær lime i båter som kan presses over ved servering. En håndfull med usalta peanøtter over woken for crunch, smak og fylde. Og dermed ønsker jeg et energisk og vitaminrikt godt nyttår! 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør